Noc (Velká verze)

(18. 2. 1855 – 5. 5. 1954)
Název Noc (Velká verze)
Název v originálu La grande nuit
Datování 1950
Provenience Vystaveno Praha 1970 (č. kat. 97, Galerie Louise Leiris). Do NG zakoupeno 1971 od Galerie Louise Leiris.
Způsob nabytí Nákup 1971
Inventární číslo P 6130
Katalogové číslo 87
Tematický celek Francouzské sochařství 19. a 20. století
Sbírka Sbírka moderního umění
Druh uměleckého díla socha
Značeno HL; 5/6; lit. značka CIRE / VALSUANI / PERDUE
Rozměry
výška 26 cm / šířka 70 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • Bonito Oliva – Kotalík 1981, č. kat. 79
    Achille Bonito Oliva – Jiří Kotalík, Arte Maestra: da Monet a Picasso. Cento capolavori della Galerie Nazionale di Praga (kat. výst.), Casa Editrice Adriano Salani, Firenze 1981
  • Uhrová-Müllerová-Vlček 2003 2003, č. kat. 94
    Olga Uhrová – Katarína Müllerová – Tomáš Vlček (eds.), Francouzské umění 19. a 20. století, Národní galerie v Praze, Praha 2003.
  • Janištinová-Juříková-Uhrová-Zemánek 1994, č. kat. 70
    Anna Janištinová – Jiří Zemánek – Madgalena Juříková – Olga Uhrová, Národní galerie v Praze. Francouzské umění 19. a 20. století, Réunion des Musées Nationaux – Národní galerie v Praze, Praha 1994.
  • Janištinová-Juříková-Uhrová-Zemánek 1995, č. kat. 70
    Anna Janištinová – Jiří Zemánek – Madgalena Juříková – Olga Uhrová, Galerie nationale de Prague. L´art français des 19e et 20 siècles, Réunion des Musées Nationaux – Národní galerie v Praze, Paris 1995.
  • Volavková-Skořepová 1971, s. 178–180, 184–186
    Zdenka Volavková-Skořepová, Myšlenky moderních sochařů, Obelisk, Praha 1971.
  • Rosenblum 2001
    Robert Rosenblum, Cubism and Twenthieth-century art, H. N. Abrams, Michigan University 2001.
  • Ocaña-Laurens 1989, s. 321
    Maria Teresa Ocaña – Claude Laurens et kol., Henri Laurens 1885–1954. Escultures i dibuixos (kat. výst.) Ajuntament de Barcelona, Museu Picasso, Barcelona 1989.
  • Lobo 1955
    Baltasar Lobo, Laurens, Salon de mai, Paris 1955.
  • Hofmann 1970, s. 28–29, 46
    Werner Hofmann, Henri Laurens Sculptures, Arthur Niggli, Teufen 1970.
  • Leymarie 1990, s. 15
    Jean Leymarie, La plénitude créatrice, mûrissement de la forme et scansion de l'espace, in: Henri Laurens 1885–1954 (kat. výst.), Conseil général de Dordogne, Dordogne 1990.
  • Giacometti-Laurens 1970, č. kat. 97
    Alberto Giacometti – Claude Laurens, Henri Laurens, Georges Braque, Pablo Picasso (kat. výst.), Národní galerie v Praze, Praha 1970.
  • Hanover 1985, s. 12

Ve dvacátých a třicátých letech nechal Henri Laurens své formy ,,dozrávat“ – propracovával jejich objemy, proporce i prostorovost s cílem dosáhnout harmonického celku. Takřka výhradním námětem se mu stalo téma ženského elementu, který v pojetí moderních sochařů představoval mytický i biologický zdroj života. Tato představa jej zákonitě vedla k hledání základní organické formy, jejíž zpracování vrcholí díly ze čtyřicátých let 20. století. Laurens tvořil protáhlé a do prostoru rozložené figury, jejichž fyziognomické rysy potlačoval ve prospěch výsledné sochařské formy. V roce 1949 vzniká koncept plastiky Noc, v níž se naplno projevila sochařova touha po znázornění nekonečné, neustále pokračující linie hmoty. Ve sbírce Národní galerie se nachází velká verze tohoto díla, zakoupeného prostřednictvím Art Centra u příležitosti výstavy Laurens – Braque – Picasso v roce 1971. Výstava se odehrála ve Valdštejnské jízdárně v Praze. Tehdy zde byla prezentována jak velká, tak malá verze stejného námětu, obě zapůjčené z Galerie Louise Leiris.

Martina Bezoušková 2022