Pomona

(8. 12. 1861 – 27. 9. 1944)
Název Pomona
Název v originálu Pomone
Datování 1910
Provenience Vybráno 1923 československým státem k zakoupení, zapsáno 1925 do sbírky MG.
Způsob nabytí státní nákup
Inventární číslo P 1059
Katalogové číslo 77
Tematický celek Francouzské sochařství 19. a 20. století
Sbírka Sbírka moderního umění
Druh uměleckého díla socha
Značeno A. Maillol.; F. (?) Godard / Fondeur / Paris
Rozměry
výška 163 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • Volavka 1932
    Vojtěch Volavka, Průvodce po moderní galerii (kat. exp.), Moderní galerie, Praha 1932.
  • Volavka 1933, s. 35, 44, repr. č. 26–31
    Vojtěch Volavka, Průvodce po Moderní galerii (kat. výst.), Moderní galerie, Praha 1933.
  • Volavka 1934, repr. č. 25
    Vojtěch Volavka, Průvodce po Moderní galerii (kat. výst.), Moderní galerie, Praha 1934.
  • Volavka 1936, s. 70
    Vojtěch Volavka, Průvodce po Moderní galerii (kat. výst.), Moderní galerie, Praha 1936.
  • Honty-Mašín 1958, č. kat. 569
    Tibor Honty – Jiří Mašín, Francouzské sochařství ze sbírek Národní galerie, Národní galerie v Praze, Praha 1958.
  • MG 1926
    Moderní galerie v Praze 1926 (kat. výst.), Moderní galerie, Praha 1926.
  • Hartmann-Procházka 1966, č. kat. 77
    Petr Hartmann – Václav Procházka, Francouzské sochařství ze sbírek Národní galerie (kat. výst.), Národní galerie v Praze, Praha 1966.
  • Macková 1966, č. kat. 598
    Olga Macková, Sbírka francouzského umění, Národní galerie v Praze, Praha 1966.
  • Uhrová-Müllerová-Vlček 2003, s. 9, 98–99
    Olga Uhrová – Katarína Müllerová – Tomáš Vlček (eds.), Francouzské umění 19. a 20. století, Národní galerie v Praze, Praha 2003.
  • Macková-Štech 1962, č. kat. 569
    Sbírka francouzského umění: Národní galerie v Praze (kat. exp.), Národní galerie v Praze, Praha 1962.
  • Honty 1956
    Tibor Honty, Francouzské sochařství ze sbírek Národní galerie v Praze (soubor 12 fotografií T. Hontyho), Orbis, Praha 1956.
  • Janištinová-Juříková-Uhrová-Zemánek 1994, č. kat. 300
    Anna Janištinová – Jiří Zemánek – Madgalena Juříková – Olga Uhrová, Národní galerie v Praze. Francouzské umění 19. a 20. století, Réunion des Musées Nationaux – Národní galerie v Praze, Praha 1994.
  • Janištinová-Juříková-Uhrová-Zemánek 1995, č. kat. 256
    Anna Janištinová – Jiří Zemánek – Madgalena Juříková – Olga Uhrová, Galerie nationale de Prague. L´art français des 19e et 20 siècles, Réunion des Musées Nationaux – Národní galerie v Praze, Paris 1995.
  • Kesner 1961, č. kat. 569
    Ladislav Kesner, Národní galerie v Praze. Sbírky ve Šternberském paláci, Národní galerie v Praze, Praha 1961.
  • Masaryková-Pavelka-Pešina 1945, č. kat. 180
    Anna Masaryková – Jaroslav Pavelka – Jaroslav Pešina (eds.), Výstava vybraných děl 14.–20. století pořádaná Národní galerií, Národní galerie v Praze, Praha 1945.
  • Volné směry XXIV 1926
  • Masaryková 1947, s. 32
    Anna Masaryková, Sbírka moderního umění Národní galerie v Praze (kat. výst.), Národní galerie v Praze, Praha 1947.
  • Spielmann 1967
    Petr Spielmann, F. X. Šalda a výtvarné umění (kat. výst.), Národní galerie v Praze, Praha 1967.
  • Pečírka 1935, s. 183–184
    Jaromír Pečírka, Francouzské moderní sochařství, Orbis, Praha 1935.
  • Wittlich 2014
    Petr Wittlich, Bohumil Kafka (1878–1942). Příběh sochaře, Karolinum, Praha 2014
  • Cassou 1947
    Jean Cassou (úvod. text), Sochařství Francie od Rodina ke dnešku (kat. výst.), Umělecká beseda, Praha 1947
  • Vallery-Radot 1956, n. pag.
    Jean Vallery-Radot, Francouzské umění od Delacroixe po současnost: kresby, akvarely, grafika (kat. výst.), Národní galerie v Praze, Praha 1956.
  • Denis 1909, s. 335–345
    Maurice Denis, Aristide Maillol, Volné směry XIII, 1909, s. 335–345
  • Apollinaire 1910, s. 121, 124
    Guillaume Apollinaire, "Vernissage d'automne", L'Intransigeant XXX, 1910, 1er octobre, s. 1–2; Přetištěno, in: Chroniques d'art, Ed. L.-C. Breunig, Paris 1960, 121f.
  • Werth 1913
    Léon Werth, Aristide Maillol, LʼArt décoratif, 1913, February, s. 74f
  • Kühn 1924–1925, s. 74f
    Alfred Kühn, Z rozhovorů s Maillolem, Volné směry XXIII, 1924–1925, č. 1, s. 301–302.
  • George 1927–1928
    Waldemar George, O Maillolově tvorbě, Volné směry XXV, 1927–1928, č. 1, s. 59–62.
  • George 1971, s. 42
    Waldemar George, Maillol, Arted, Paris 1971.
  • Gutfreund 1927–1928, s. 301–302
    Otto Gutfreund, Maillolův vliv, Volné směry XXV, 1927–1928, č. 1, s. 183–184.
  • Romains 1934–1935, s. 59–62
    Jules Romains, Problém sochařství u Rodina a Maillola, Život XIII, 1935, s. 63.
  • Cladel 1937, s. 63–65
    Judith Cladel, Maillol, sa vie, son oeuvre, ses idées, Grasset, Paris 1937
  • Rewald 1939, s. 20–24
    John Rewald, Maillol, Hypérion, Paris 1939.
  • Cogniat 1946–1947, s. 21, 83–85
    Raymond Cogniat, Maillol, sochař Francie, Blok I, 1946–1947, č. 4–5, s. 134ff
  • Kaplický 1946–1947, s. 16, 18–21, 23, 58, 59, 165
    Josef Kaplický, Maillol, Život XX, 1946–1947.
  • Linnenkamp 1957, n. pag.
    Rolf Linnenkamp, Maillol. Erster kritischer Katalog zur Grossplastik, Hans Christians, Hamburg 1957.
  • Rosati 1958, s. 27
    James Rosati, Maillol in full: the round, the surface, Art News LVII, March 1958, č. 1, s. 41–43.
  • Selz 1963, č. kat. 6
    Jean Selz, Modern Sculpture: Origins and Evolution, George Braziller, New York 1963.
  • Volavková-Skořepová 1971, 156
    Zdenka Volavková-Skořepová, Myšlenky moderních sochařů, Obelisk, Praha 1971.
  • Praha 1935
    Katalog výstavy francouzského moderního sochařství (kat. výst.), Praha 1935
  • Mašín 1960
    Jiří Mašín, Aristide Maillol, Státní nakl. krásné literatury a umění, Praha 1960.
  • Mašín 1965, s. 97, 278
    Jiří Mašín, Aristide Maillol: rozhovory o umění, Státní nakl. krásné literatury a umění, Praha 1965.
  • Lorquin 1995
    Bertrand Lorquin, Aristide Maillol, Thames and Hudson, London 1995.

Z dochované fotografie Maillolova ateliéru vyplývá, že sochař vytvořil první verzi Pomony v jílu už v roce 1908. Následně získal zakázku na alegorickou skupinu Roční období (Les Saisons) s postavami Pomony, Flory, Jara a Léta pro neoklasicistní salonek v sídle Ivana Morozova, významného ruského sběratele a uměleckého mecenáše. Výchozí inspirací k pojetí Pomony byla španělská dívka kyprých tvarů. Maillol nicméně přiznal, že její tělo nekopíroval doslova, ale přejal pouze určité fyziognomické rysy. V roce 1908 totiž sochař navštívil Řecko, kde si zamiloval kanonický vzor (harmonie celku složená z esteticky dokonalých částí). Maillolovi proto nešlo o zachycení věrné přírodě, ale o uvedení vybraných jednotlivostí do určitého stylového idiomu. Stojící akt je určený zejména pro frontální pohled. Její postoj zaujímá lehký kontrapost, paže jsou elegantně nataženy dopředu a nabízejí jablka, jejichž sférický tvar odkazuje ke tvaru jejích ňader a dodává dílu smyslnost. V průběhu dvacátých let Maillol realizoval množství variant Pomony, existuje verze s draperií (součástí pomníku padlým, Elne, 1922), s rukama podél těla (vytvořená pro město Paříž) nebo redukce, které se staly vyhledávaným sběratelským artiklem. V roce 1921 se znovu vrátil k verzi Pomony bez oděvu z doby kolem roku 1910 a přetvořil ji živějším a přírodnějším způsobem, který mnohem více odpovídal realitě. Ruce pozdější verze Pomony jsou volně svěšené k tělu. Bronzová Pomona ze sbírek Národní galerie byla vybrána v období státního nákupu (1923), jak dokládá reprodukce díla ve Volných směrech s přípisem „Československá státní obrazárna“,, nicméně v tomto roce zcela jistě nebyla zaplacena. Většina vybraných plastik provázely delší dodací lhůty, které – jak ukázala kauza Hérakles – se mohly protáhnout i na několik let. Zapsání Pomony se zřejmě z výše uvedených důvodů uskutečnilo až v roce 1925. Pražský odlitek stojí svou kvalitou velmi vysoko a samotným Maillolem byl považován za jeden z nejlépe odlitých. (Mašín 1960, s. 35)

Martina Bezoušková 2022