Název | Kráčející kůň |
---|---|
Datování | |
Datace uvedená | 1610 |
Provenience | Uměleckoprůmyslové museum v Praze, do 1949 |
Způsob nabytí | získáno 1949 |
Inventární číslo | P 4605 |
Předchozí inventární čísla | DP 408 |
Katalogové číslo | 147 |
Tematický celek | Manýristické a barokní sochařství v Čechách a na Moravě 1550-1800 |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Značeno | na soklu: ADRIANVS FRIES HAGIENSIS FECIT 1610 |
Rozměry |
výška 53 cm / šířka 39 cm / Hloubka 21 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura | |
Prameny |
Plně značené a datované dílo vychází po kompoziční stránce z bronzových koní Giambolognových, známých z řady exemplářů, které se navzájem liší pouze modelačními detaily a velikostí. Typ volně kráčejícího koně s živě modelovanou hřívou odpovídá pojetí jezdeckého pomníku velkovévody Cosima I. Medicejského, zhotoveného Giambolognovou dílnou v letech 1587 až 1594 pro Piazza della Signoria ve Florencii. Podle Jaromíra Neumanna dokázal Vries toto Giambolognovo východisko obměnit a individualizovat a je prý rovněž možné, že tak vytvořil v duchu doby „portrét“ jednoho z ušlechtilých koní chovaných v Rudolfových stájích. Tuto interpretaci galerijního kabinetního bronzu nedávno odmítl Frits Scholten, který vyslovil domněnku, že Vries nejspíše viděl Cosimův pomník přímo ve Florencii, například v průběhu své cesty do Říma roku 1595. Ještě pravděpodobněji byl ale podle tohoto badatele inspirován Giambolognovým kabinetním bronzem císaře Rudolfa II. na koni, který se nacházel v panovníkových sbírkách (kolem 1595–1600, v. 63 cm, Stockholm, Nationalmuseum). Takováto přímá inspirace by totiž vysvětlovala nejen shodné rozměry obou koní, ale také precizní modelaci záhybů jejich srsti a zřetelně patrných žil – detaily pro Vriese jinak neobvyklé, avšak typické pro jeho slavného mistra. Přesná doba vzniku excelentního kabinetního díla nebyla v minulosti s jistotou známa; dnes je za směrodatný přijímán letopočet „1610“ vyrytý umělcem do bronzového soklu. Poněkud nejasná je rovněž provenience. Logicky se předpokládá, že plastika byla objednána přímo Rudolfem II. Pokud tomu tak skutečně bylo, mohli bychom ji podle Scholtena ztotožnit s údajem „Ais ross“, zmiňovaným v inventáři císařovy kunstkomory z roku 1619. Pak ovšem není jasné, proč o díle nenajdeme žádnou zmínku v inventáři z let 1607 až 1611. Podobně je tomu i s inventářem královny Kristiny Švédské (1652); jediný zápis, který by připadal v úvahu, zní: „Un cheuval de bronze porté sur un piedestal de bronze“ (Grandberg 1929). V každém případě lze předpokládat, že Kráčející kůň v pražské Národní galerii byl roku 1648 odvezen do Švédska, kde prošel různými sbírkami, než v 19. století zakotvil v Anglii, podobně jako další bronzy z někdejší hradní kunstkomory. Na podnět Vojtěcha rytíře Lanny byla tato Vriesova vynikající práce získána z Londýna do sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Na Pražský hrad se navrátila v roce 1965, když byla již ze sbírek Národní galerie zapůjčena do Obrazárny Pražského hradu. Od roku 1992 pak nechyběla v žádné z galerijních expozic manýristického a barokního umění.
Tomáš Hladík 2021