Sv. Jan Nepomucký

(1645 – 1686)
Název Sv. Jan Nepomucký
Datování
Datace uvedená 1681
Provenience sbírka Matthiase Gottfrieda barona Wunschwitze, Poběžovice; sbírka Gottfrieda Daniela von Wunschwitz (1678–1741) a Carla Antona Caietana von Wunschwitz (1710 – po 1749), Poběžovice, Praha; sbírka A. Pešiny, Praha; sbírka Františka Pešiny, Praha, do 1941
Způsob nabytí získáno 1941
Inventární číslo P 613
Katalogové číslo 139
Tematický celek Manýristické a barokní sochařství v Čechách a na Moravě 1550-1800
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla socha
Značeno na podstavci: Matthias Rauchmiller / fec. Vienae Ao: 168(1?),
Rozměry
výška 44 cm / šířka 13 cm / Hloubka 12 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • Alsterová 1976, 81-87
    Alena Alsterová, Brokoffova mostecká socha jako typ, varianta a schéma, Acta Universitatis Carolinae – Philosophica et Historica 4, Příspěvky k dějinám umění II, Praha 1976, s. 79–88
  • Bachmann 1964, 139-140
    Erich Bachmann, Plastik, in: Karl M. Swoboda (ed.), Barock in Böhmen, München 1964, s. 125–164
  • Berghauer 1761, 129
    Johann Thomas Adalbert Berghauer, Protomartyr poenitentiae ejusque sigilli custos semper fidelis Divus Joannes Nepomucenus […], II., Augustae Vindelicorum 1761
  • Birke 1981, 39-41
    Veronika Birke, Mathias Rauchmiller. Leben und Werk, Wien 1981
  • BLAŽÍČEK 1958, 97-98
    Oldřich J. Blažíček, Sochařství baroku v Čechách. Plastika 17. a 18. věku, Praha 1958
  • BLAŽÍČEK 1972, 23-24
    Oldřich J. Blažíček, Prag und Wien im Spiegel der Barockplastik, Mitteilungen der Österreichischen Galerie, 16/60, 1972, s. 16–45
  • BLAŽÍČEK 1983, 12
    Oldřich J. Blažíček, Bildhauerskizzen des böhmischen Barock, in: Leopold Netopil – Franz Wagner (edd.), Imagination und Imago. Festschrift Kurt Rossacher. Zum 65. Geburtstag von Kurt Rossacher und zum zehnjährigen Bestandsjubiläum des Salzburger Barockmuseums (Nr. 9 der „Schriften des Salzburger Barockmuseums“), Salzburg 1983, s. 9–18
  • Brinckmann 1924, 14-15
    Albert Erich Brinckmann, Barock-Bozzetti. Deutsche Bildhauer. German Sculptors, Frankfurt am Main 1924
  • Kat. Chlumec 1969, 48
    Barok v Čechách. Výběr architektury, plastiky, malby a uměleckých řemesel 17. a 18. století. Katalog expozice, Státní zámek Karlova Koruna v Chlumci nad Cidlinou, Hradec Králové 1969.
  • Kat. Chlumec 1973, 119-120
    Oldřich J. Blažíček – Dagmar Hejdová – Josef Hobzek et al., Barok v Čechách. Výběr architektury, plastiky, malby a uměleckých řemesel 17. a 18. století. Katalog expozice ve státním zámku Karlova koruna v Chlumci nad Cidlinou, Praha 1973.
  • Kat. Lille 2002, 152
    Vít Vlnas (ed.), Lumière et ténèbres. Art et civilisation du baroque en Bohême, kat. výst., Palais des Beaux-Arts, Lille, Paris 2002.
  • Kat. Miláno 1966, 77
    L´Arte del Barocco in Boemia, Palazzo Reale, Milano 1966.
  • Kat. Mnichov 1993, 27,29,114,116,117
    Reinhold Baumstark – Johanna von Herzogenberg – Peter Volk (edd.), Johannes von Nepomuk 1393/1993, kat. výst., Bayerisches Nationalmuseum München, München 1993.
  • Kat. NG 1992A, 153
    Jan Chlíbec – Ladislav Kesner – Vladimíra Koubová et al., Národní galerie v Praze. Staré české umění. Klášter sv. Jiří, Praha–Paříž 1992.
  • Kat. NG 1992B, 153
    Jan Chlíbec – Ladislav Kesner – Vladimíra Koubová et al., Galerie nationale de Prague. L´art ancien de Bohȇme. Abbaye Saint-Georges, Praha–Paříž 1992.
  • Kat. NG 1999, 13
    Vera Dědičová – Tomáš Hladík – Ivana Vernerová, Ignác František Platzer (1717–1787). Sv. Jan Nepomucký. Dar Rainera Kreissla Národní galerii v Praze / St John of Nepomuk. A donation by Rainer Kreissl to the National Gallery in Prague, Klášter sv. Jiří, Národní galerie v Praze, Praha 1999.
  • Kat. NG 2001A, 75
    Vít Vlnas (ed.), Sláva barokní Čechie. Stati o umění, kultuře a společnosti 17. a 18. století, Obrazárna Pražského hradu, Klášter sv. Jiří, Valdštejnská jízdárna, Palác Kinských, Národní galerie v Praze, Praha 2001.
  • Kat. NG 2001B, 140
    Vít Vlnas (ed.), Sláva barokní Čechie. Umění, kultura a společnost 17. a 18. století, Obrazárna Pražského hradu, Klášter sv. Jiří, Valdštejnská jízdárna, Palác Kinských, Národní galerie v Praze, Praha 2001.
  • Kat. Passau 1971, 160-161
    Johanna von Herzogenberg, Johannes von Nepomuk. Anlässlich der 250. Wiederkehr der Seligsprechung des Johannes von Nepomuk, Adalbert Stifter Verein München, Passau 1971.
  • Kat. Praha 1938, 72
    Výstava umění v Čechách XVII.–XVIII. století, 1600–1800. Pražské baroko, Valdštejnský palác, Umělecká beseda v Praze, Praha 1938.
  • Kat. Schallaburg 1989, 133-134
    Prager Barock (Katalog des Niederösterreichischen Landesmuseums, Neue Folge Nr, 227), Schloss Schallaburg, Wien 1989.
  • Cibulka 1930, 127-128,132
    Josef Cibulka, Socha barokního světce, in: Od pravěku k dnešku. Sborník prací z dějin československých. K šedesátým narozeninám Josefa Pekaře, [Díl] II, Historický klub, Praha 1930, pp. 127–130
  • Harlas 1910, 18
    F. X. Harlas, Vunšviciana, Časopis Společnosti přátel starožitností českých v Praze XVIII, 1910, pp. 10–20.
  • HERAIN 1908, 22,45
    Jan Herain, Karlův most v Praze, Praha 1908.
  • Hladík 2007, 188-189,352
    Tomáš Hladík, Sochařská výzdoba, in: Karlův most, Ottovo nakladatelství, Praha 2007, s. 185–210, 333–346, pozn. 1–177.
  • Hladík 2010, 188,352
    Tomáš Hladík, Sochařská výzdoba, in: Karlův most, Ottovo nakladatelství, Praha 2010, s. 185–210, 351–363, pozn. 1–177 (2. vydání).
  • Hladík 2016A, 85,168-169
    Tomáš Hladík, Sochařská dílna období baroka ve střední Evropě. Od návrhu k provedení, Praha 2016.
  • MÁDL 1893–1895, 485-486
    Karel Boromejský Mádl, Varia z dějin umění, Památky archeologické a místopisné XVI, 1893–1895, col. 478–488.
  • Mádl 1921B, 7-8
    Karel Boromejský Mádl, Sochy na Karlově mostě v Praze, Praha 1921.
  • Neubert, Kořán, Suchomel 1991, 46
    Karel Neubert – Ivo Kořán – Miloš Suchomel, Karlův most, Galerie hlavního města Prahy, Praha 1991.
  • Neumann 1974, 199-201
    Jaromír Neumann, Český barok, Praha 1974.
  • Podlaha 1898, 130-131
    Antonín Podlaha, Rauchmüllerův původní model k Brokovově soše sv. Jana Nepomuckého, Method. Časopis věnovaný křesťanskému umění, roč. XXIV, 1898, pp. 130–132.
  • Pollak 1910A, 25-26
    Oskar Pollak, Johann und Ferdinand Maxmilian Brokoff. Ein Beitrag zur Geschichte der österreichischen Barockplastik (Forschungen zur Kunstgeschichte Böhmens V), Prag 1910.
  • Průvodce 2005A, 127
    Vít Vlnas (ed.), Umění manýrismu a baroka v Čechách. Průvodce stálou expozicí Sbírky starého umění Národní galerie v Praze v klášteře sv. Jiří, Praha 2005.
  • Průvodce 2005B, 127
    Vít Vlnas (ed.), Mannerist and Baroque Art in Bohemia. Guide to the permanent exhibition of the Collection of Old Masters of the National Gallery in Prague at the Convent St George, Prague 2005.
  • Průvodce 2013A, 140
    Marcela Vondráčková (ed.), Průvodce stálou expozicí Národní galerie v Praze, Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Archeologického ústavu Akademie věd ČR, Praha, v.v.i. ve Schwarzenberském paláci, Praha 2013.
  • Průvodce 2013B, 140
    Marcela Vondráčková (ed.), Baroque in Bohemia. Guide to the permanent Exhibitions of the National Gallery in Prague, Museum of Decorative Arts in Prague and Institute of Archeology of the Academy of Scienses of the Czech Republic, Prague in Schwarzenberg Palace, Prague 2013.
  • Ringler 1934, 41
    J. Ringler, Rauchmiller (Rauchmüller), Matthias, in: Ulrich Thieme – Felix Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike dis zur Gegenwart, Leipzig 1934, s. 41.
  • Schwartz 1969, 109
    Michael Schwartz, Der hl. Nepomuk auf der Karlsbrücke in Prag, Anzeiger des Germanischen Nationalmuseums, 1969, s. 109–120.
  • Staří mistři 2019, 156
    Marius Winzeler (ed.), Staří mistři. Alte Meister. Old Masters (kat. exp.), Národní galerie v Praze, Praha 2019.
  • Suchomel 1993, 334
    Miloš Suchomel, Bozzetto Matthiase Rauchmilera – efektní kompoziční předloha (I), Zprávy památkové péče LIII, 1993, s. 334–339.
  • Svatoš 1996, 327-332
    Martin Svatoš, Romantický plášť zázraku barokního světce. Der romantische Mantel eines barocken Heiligenwunder, in: Vít Vlnas – Tomáš Sekyrka (edd.), Ars baculum vitae. Sborník studií z dějin umění a kultury. K 70. narozeninám Prof. PhDr. Pavla Preisse, DrSc., Praha 1996, s. 327–332.
  • Štech 1959, 24
    Václav Vilém Štech, Die Barockskulptur in Böhmen, Prag 1959.
  • Štech 1967, 196
    Václav Vilém Štech, Matyáš Bernard Braun, in: Idem, Dohady a jistoty, Výbor studí a článků, Praha 1967, s. 188–291.
  • Vlnas 2013, 220-221
    Vít Vlnas, Jan Nepomucký, česká legenda, Praha–Litomyšl 2013.
  • Zahradník 2012, 504,506
    Pavel Zahradník, Tři kapitoly z dějin sochy sv. Jana Nepomuckého na Karlově mostě v Praze, Zprávy památkové péče LXXII, 2012, s. 504–506.
  • Zápalková 2016, 13
    Helena Zápalková (rec.), Recenze knihy. Vznešenost a zbožnost. Barokní umění na Plzeňsku a v západních Čechách, Bulletin Uměleckohistorické společnosti XXVIII, 2016, č. 1, s. 11–13
Prameny
  • Blažíček 1974/1982 
    ANG, fond Oldřich Jakub Blažíček (1914–1985), Rukopisy, Oldřich J. Blažíček, Sochařství 17. a 18. století v Národní galerii – manýrismus a barok – pro Sbírky Národní galerie v Praze / Katalogy stálých expozic Národní galerie v Praze /, sv. 2, Staré české umění, Jiřský klášter, 1974–1982, strojopis, př. č. AA 3260
  • ČMZG Fond 
    ANG, fond Českomoravská zemská galerie (1939–1945), Dary a odkazy (znač. J), př. č. AA 2035; Nákupy (znač. K), př. č. AA 2036
  • Vančura 1996 ?, 80-81,113
    Václav Vančura, Jan Bedřich Kohl, strojopis, s. a. [1996?], archiv autora, pp. 1–33.

Terakotovou sošku sv. Jana Nepomuckého nalezl v roce 1898 biskup Antonín Podlaha ve vlastnictví rodiny po zemřelém pražském měšťanovi a kloboučníkovi A. Pešinovi. Představuje skicu k bronzové soše Karlova mostu v Praze, pořízenou k domnělému 300. výročí mučednické smrti Jana z Pomuka na náklady Matthiase Gotfrieda svobodného pána Wunschwitze (1635–1695). Skica je prací „světoznámého císařského sochaře“ Matthiase Rauchmillera. Podle této jeden a půl lokte vysoké sošky vyřezal pražský sochař Jan Brokof za pobytu v Ronšperku (Poběžovicích), rodinném sídle Wunschwitzů, dřevěnou sochu v životní velikosti (dnes na hlavním oltáři kostela sv. Jana Nepomuckého na Skalce na Novém Městě pražském). Bronzovou sochu odlil v Norimberku zvonař a kovolijec Hieronymus Heroldt. Jména všech tří umělců jsou uvedena v souvislosti se vznikem skulptury z Karlova mostu již u Berghauera roku 1761: „Praeprimis anno 1682 statuam ligneam juxta formam a peritissimo statuario Matthia Rauchmüllero praescriptam ab artificioso pariter statuario Joanne Prokoff Ronspergae sculpti, et dein Norimbergae artificio Wolffgangi Hieronymi Heroldt campanaefusoris fundi fecit …“. Proč si baron Wunschwitz za autora návrhu vybral právě ve Vídni činného sochaře a proč Rauchmiller přispěl k řešení pouze touto drobnou skicou, vlastně nevíme. Co je však nesporné, je skutečnost, že teprve jeho nevelká soška dala vzniknout ikonografickému typu vousatého kněze-kanovníka s biretem na hlavě, oděného do sutany, rochety a tzv. Varialum Canonicale, kožešinového chórového pláštíku, přehozeného přes ramena. Dílo se tak stalo závazným vzorem dalším zpodobením sv. Jana Nepomuckého, prvním článkem dlouhé řady svatojánských plastických ztvárnění, vedoucí od 17. do 19. století a končící v lidové tvorbě. Vídeňský sochař nepatrně zdůraznil kontrapost figury, z něhož vyrůstá lehké esovité prohnutí těla a jeho mírné otočení. Drobnou postavu s útlými rameny korunoval ke straně skloněnou hlavou světce, objímajícího levou rukou krucifix jakoby v gestu ochrany mrtvého Spasitele. Do sebe pohrouženého kněze, jenž svým vztahem k Ukřižovanému připomínal věřícímu ústřední křesťanskou zvěst o vykoupení, ovládá silná spiritualita umocňující výsledný účin díla (Peter Volk, in: Kat. München 1993). S finálním výsledkem na Karlově mostě úzce souvisí kreslený návrh, jímž architekt Jean-Baptiste Mathey vyřešil budoucí podobu podstavce mostecké sochy (Nürnberg, Germanisches Nationalmuseum, inv. č. Hz. 3830). Samotné Rauchmillerovo bozzetto bylo jménem autora a datem vzniku označeno asi dodatečně (po roce 1741). Do Národní galerie Praha se dostalo z majetku pražské rodiny Pešinovy. Podle originálního bozzetta byla pořízena (1969) kvalitní faksimile z polychromované sádry (inv. č. FP 272), kterou Oldřich Blažíček zařadil do dlouhodobé expozice Barok v Čechách, instalované v té době na zámku Karlova Koruna v Chlumci nad Cidlinou. Stejná kopie je od roku 2007 zapůjčena do expozice Muzea Karlova mostu v Praze.

Tomáš Hladík 2021