Model náhrobku Martina Hennevogela z Ebenburgu

(1757 – 1826)
Název Model náhrobku Martina Hennevogela z Ebenburgu
Datování
Datace uvedená 1803
Provenience Uměleckoprůmyslové museum v Praze, do 1949
Způsob nabytí získáno 1949
Inventární číslo P 4516
Předchozí inventární čísla DP 296
Katalogové číslo 121
Tematický celek Manýristické a barokní sochařství v Čechách a na Moravě 1550-1800
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla socha
Rozměry
výška 32 cm / šířka 20 cm / Hloubka 6 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • BLAŽÍČEK 1970B, 626
    Oldřich J. Blažíček, Tři expozice českého baroku, Umění XVIII, 1970, s. 616–627
  • BLAŽÍČEK 1989C, 738,740
    Oldřich J. Blažíček, Sochařství pozdního baroka, rokoka a klasicismu v Čechách, in: Dějiny českého výtvarného umění (Od počátků renesance do závěru baroka) II/2, Praha 1989, s. 711–740
  • Kat. Chlumec 1969, 68
    Barok v Čechách. Výběr architektury, plastiky, malby a uměleckých řemesel 17. a 18. století. Katalog expozice, Státní zámek Karlova Koruna v Chlumci nad Cidlinou, Hradec Králové 1969.
  • Kat. Chlumec 1973, 145
    Oldřich J. Blažíček – Dagmar Hejdová – Josef Hobzek et al., Barok v Čechách. Výběr architektury, plastiky, malby a uměleckých řemesel 17. a 18. století. Katalog expozice ve státním zámku Karlova koruna v Chlumci nad Cidlinou, Praha 1973.
  • Krátký 1995, 349-350,352
    Jaroslav Krátký, České sochařství kolem roku 1800. I. M. Platzer na Litoměřicku, Zprávy památkové péče LV, 1995, no. 9, pp. 348–352.
  • Prahl 2000, 54,59-60
    Roman Prahl, Studien und Modelle zur Grabplastik um das Jahr 1800, Bulletin of the National Gallery in Prague X, 2000, s. 50–61, 102–107.
  • Skořepová 1957, 110,140,172
    Zdena Skořepová, O sochařském díle rodiny Platzerů. Příspěvek k dějinám středoevropského sochařství, Praha 1957.
Prameny
  • Depozitní revers 1949
    ANG, fond NG, Akvizice 1945–1958, Depozita, Uměleckoprůmyslové muzeum, Praha, depositní revers, 4. 10. 1949

Skladebné elementy se v tomto případě seskupily v plný reliéf souměrného vývinu. Čím odtažitěji působí anticky laděná postava truchlící ženy, tím více realisticky se jeví chlapec v úboru pážete. Velký štít pod nízkým fragmentem sloupu, který byl připraven pro obšírný nápis, erb s devíti perlami a festonově rozestřenými přikryvadly, byl identifikován jako erbovní znamení Martina Hennevogela (1734–1803). Tento litoměřický magistrátní rada si pozměnil jméno z Ebenberg na Ebenburg po nobilitaci císařem Josefem II. v roce 1780. Jeho kamenný náhrobek na hřbitově v Litoměřicích (polychromovaný pískovec se zlacením ratolesti, erbu a písma, v. 290 cm) nese malou signaturu na stejném místě jako naše hliněné modelletto, tedy na bochníčku v zátiší s taškou vpravo dole. Restaurování tohoto plastického návrhu odkrylo na přední straně čáry pomocné sítě pro zvětšení do definitivního materiálu.

Tomáš Hladík 2021