Sv. Josef s Ježíškem

(1679 – 1742)
Název Sv. Josef s Ježíškem
Datování 1713 – 1714
Provenience poutní místo v Mariánských Radčicích u Oseku
Způsob nabytí získáno 1950
Inventární číslo P 2943
Předchozí inventární čísla DP 590
Katalogové číslo 69
Tematický celek Manýristické a barokní sochařství v Čechách a na Moravě 1550-1800
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla socha
Rozměry
výška 183 cm / šířka 48 cm / Hloubka 43 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • KAT. NG 1971, 54
    Oldřich Blažíček – Marie A. Kotrbová – Pavel Preiss – Jaromír Šíp – Olga Pujmanová, Sbírka starého umění Národní galerie v Praze, kat., Praha 1971.
  • KAT. NG 1988a, 146
    Jiří Kotalík (ed.), Die Nationalgalerie in Prag I, Prag 1988.
  • BLAŽÍČEK 1958, 161,286
    Oldřich J. Blažíček, Sochařství baroku v Čechách. Plastika 17. a 18. věku, Praha 1958
  • BLAŽÍČEK 1967, 113
    Oldřich J. Blažíček, Barockkunst in Böhmen, Prag 1967
  • BLAŽÍČEK 1970A, 32
    Oldřich J. Blažíček, Der Bregenzer Bildhauer F. A. Kuen in Böhmen, Vorarlberg 8, Heft 3, Bregenz 1970, s. 29–36
  • BLAŽÍČEK 1971A, 113
    Oldřich J. Blažíček, Umění baroku v Čechách, Praha 1971
  • BLAŽÍČEK 1989B, 502,509
    Oldřich J. Blažíček, Sochařství vrcholného baroka, in: Dějiny českého výtvarného umění (Od počátků renesance do závěru baroka) II/2, Praha 1989, s. 481–509
  • Kat. Beograd 1972, 43
    Barok u Češkoj, Narodni Muzej Beograd, Beograd 1972.
  • Kat. Bukurešť 1971, 23
    Arta Barocă din Boemia, Muzeul de artă al R. S. Rommânia, Bucureşti 1971.
  • Kat. Leningrad 1974
    Iskusstvo češskogo barokko, Leningrad 1974.
  • Kat. Litoměřice 2015, 116-117
    Ad Gloriam Dei – 130 let Diecézního muzea v Litoměřicích a 20 let jeho obnovené existence, kat. výst., Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích – Biskupství litoměřické ve spolupráci s Ústavem pro dějiny umění Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, Litoměřice 2015.
  • Horyna 1994, 155
    Mojmír Horyna, Neznámé bozzetto Matyáše Bernarda Brauna, Zprávy památkové péče LIV, 1994, s. 260–266.
  • Opitz 1927, 21
    Josef Opitz, Katalog der Ausstellung heimatlicher Barock- und Rokokoplastik der Bezirke Brüx und Dux (Heft 3, Verein des Museumsfreunde Brüx), Brüx 1927.
  • OPITZ 1928, 66
    Josef Opitz, Nordwestböhmiche Barock- und Rokokoplastik, Witiko. Zeitschrift für Kunst und Dichtung, Erster Band, Egger 1928, pp. 65–70.
  • Opitz 1931, 154
    Josef Opitz, Studien zur Barockplastik Nordwestböhmens, in: Sborník k šedesátým narozeninám E. W. Brauna (Věstník Zemského muzea v Opavě, Svazek II., 1930), Augšburk 1931, s. 151–157.
  • Průvodce 1976, 16
    Staré české umění II. Manýrismus a baroko. Průvodce expozicí v Jiřském klášteře na Pražském hradě, Národní galerie v Praze, Praha 1976.
  • Průvodce 1995
    Barokní umění v Čechách ze sbírek Národní galerie v Praze. Státní zámek v Duchcově – průvodce expozicí, Památkový ústav v Ústí nad Labem, 1995, s. p.
  • Průvodce 2005A, 73
    Vít Vlnas (ed.), Umění manýrismu a baroka v Čechách. Průvodce stálou expozicí Sbírky starého umění Národní galerie v Praze v klášteře sv. Jiří, Praha 2005.
  • Průvodce 2005B, 73
    Vít Vlnas (ed.), Mannerist and Baroque Art in Bohemia. Guide to the permanent exhibition of the Collection of Old Masters of the National Gallery in Prague at the Convent St George, Prague 2005.
  • Průvodce 2013A, 163
    Marcela Vondráčková (ed.), Průvodce stálou expozicí Národní galerie v Praze, Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Archeologického ústavu Akademie věd ČR, Praha, v.v.i. ve Schwarzenberském paláci, Praha 2013.
  • Průvodce 2013B, 163
    Marcela Vondráčková (ed.), Baroque in Bohemia. Guide to the permanent Exhibitions of the National Gallery in Prague, Museum of Decorative Arts in Prague and Institute of Archeology of the Academy of Scienses of the Czech Republic, Prague in Schwarzenberg Palace, Prague 2013.
  • Průvodce 2020A, 132
    Norbert Schmidt – Marius Winzeler (edd.), Staří mistři ve Schwarzenberském paláci. Průvodce. Národní galerie Praha Sbírka starého umění, Praha 2020.
  • Průvodce 2020B, 132
    Norbert Schmidt – Marius Winzeler (edd.), Old Masters in the Schwarzenberg Palace. Exibition Book. National Gallery Prague Collection of Old Masters, Prague 2020.
  • Sandner 1962, 23
    Oscar Sandner, Die Kuen: Bregenzer Baumeister des Barock, Konstanz–Stuttgart 1962.
  • Štech 1959, 122
    Václav Vilém Štech, Die Barockskulptur in Böhmen, Prag 1959.
  • Votoček 1982, 152,159
    Otakar Votoček, Barokní Mariánské Radčice a jejich stavitelé, Umění XXX, 1982, s. 152–170.
Prameny
  • Blažíček 1974/1982 , 39/383
    ANG, fond Oldřich Jakub Blažíček (1914–1985), Rukopisy, Oldřich J. Blažíček, Sochařství 17. a 18. století v Národní galerii – manýrismus a barok – pro Sbírky Národní galerie v Praze / Katalogy stálých expozic Národní galerie v Praze /, sv. 2, Staré české umění, Jiřský klášter, 1974–1982, strojopis, př. č. AA 3260

Dílo pochází z výzdoby poutního místa v Mariánských Radčicích u Oseku, kde stálo v ambitu spolu s dalšími sochami svatých patronů. Sv. Josef Pěstoun je oblíbeným tématem barokní ikonografie. V Čechách byl námět rozvíjen zvláště od poloviny 17. století, kdy byl tento světec na přání císaře a z rozhodnutí zemského sněmu vřazen (1654) do širšího kolegia ochránců Země české, aniž nabyl nových příznačných rysů. Osečtí cisterciáci objednali sochu u Franze Antona Kuena, umělce původem z Voralberska. Ten stál od ledna 1713 až do října 1716 v Oseku v čele výkonné kamenosochařské a řezbářské dílny, která vytvořila početný soubor děl nejrůznějšího charakteru, především pro samotný klášter a nedaleké poutní místo v Mariánských Radčicích, ale i pro další lokality. Robustní, a přece spirálovým stočením a kontrapostem plynule oživená postava s dítětem na levé ruce ve sbírkách Národní galerie Praha je celá vyjádřením citového vztahu, bez veškeré dramatičnosti a dynamismu Kuenových kamenných skulptur. Tělesný objem se výrazně zračí pod velkou, malebně formovanou draperií pláště, která vyniká vybranou elegancí a působí vybroušenou jistotou svého duktu, podobně jako ušlechtilá, sentimentálně laděná hlava světce. Slohová příslušnost k poznanému Kuenovu dílu je však zjevná. Dokonce je tento sv. Josef s Ježíškem pokládán za autorovu nejvýznamnější řezbářskou práci vůbec, a proto také nemohl chybět na většině zahraničních výstavních přehlídek barokního umění v Čechách. Staré připsání Josefa Opitze se opírá o nedatovaný účetní záznam z Oseku, přibližné vročení řezby vyplývá z umělcovy tamní činnosti. Řada řezeb pro Mariánské Radčice začala vznikat asi o něco později než kamenná výzdoba kostelní fasády v Oseku. K souboru Kuenových řezeb z Mariánských Radčic, uložených dnes v Národní galerii Praha, patří rovněž fragment trůnícího Boha Otce z nástavce zrušeného oltáře (inv. č. P 2945) a několik dalších dílenských prací (Sv. Jan Nepomucký, Sv. Řehoř, Sv. Ambrož, letící andílci a hlavičky andílků, inv. č. P 2929 – P 2938, P 2941 – P 2945), které byly přeneseny z Radčic do Oseku zčásti již roku 1909. Ministerstvo kultury České republiky prohlásilo sochu sv. Josefa s Ježíškem za kulturní památku (27. 7. 2020, rejstříkové číslo 106575).

Tomáš Hladík 0000