| Název | Ukřižovaný | 
|---|---|
| Datování | |
| Datace uvedená | 1718 | 
| Provenience | výklenková kaple v ulici Pod Žvahovem při domě čp. 118, Praha 5 – Hlubočepy; Výstavba hlavního města Prahy, Výstavba inženýrských staveb, do 1984 | 
| Způsob nabytí | získáno 1984 | 
| Inventární číslo | P 8897 | 
| Předchozí inventární čísla | CM 117 | 
| Katalogové číslo | 68 | 
| Tematický celek | Manýristické a barokní sochařství v Čechách a na Moravě 1550-1800 | 
| Sbírka | Sbírka starého umění | 
| Druh uměleckého díla | socha | 
| Rozměry | výška 246 cm / šířka 183 cm / Hloubka 46 cm | 
| Materiál | |
| Technika | |
| Literatura | |
| Prameny | 
Monumentální korpus Ukřižovaného je jedinou doposud známou prací pražského sochaře Jana Bedřicha Kohla-Severy realizovanou v tradičním domácím materiálu, lipovém dřevě. Autorství díla i jeho přesné datování je zajištěno plnou signaturou, zřetelně vyřezanou do zadní partie Kristovy bederní roušky: Jo: Fri: Kohl / fecit 1718. Korpus se do počátku 20. století nalézal v exteriérové výklenkové kapli při domě čp. 118 v pražské čtvrti Hlubočepy. Po zboření kaple se dílo prostřednictvím pražského střediska památkové péče dostalo do sbírek Národní galerie Praha. Pro své abnormální rozměry i hmotnost mohlo být výstavně prezentováno jen zcela výjimečně; naposledy v detašované expozici Barokní umění v Čechách ze sbírek Národní galerie v Praze na státním zámku Duchcov (1995–2001). Mohutný korpus Krista vyniká nadsazenou modelací muskulatury končetin i trupu, bohatě nařasenou rouškou odhalující prakticky celou partii břicha, ale především zvláštním drsným verismem pojednání celku řezby. Kohl-Severa, který po svém otčímovi Hieronymu Kohlovi obdržel post „dvorního sochaře“, je dnes znám jako autor kamenných skulptur před průčelím pražské Lorety a dále monumentálních soch na průčelí špitálního kostela v Kuksu. V době získání řezby do sbírek Národní galerie byl za jejího autora pokládán pražský sochařský mistr Richard Georg Prachner; signatura a autorství Kohla-Severy byly odhaleny teprve v průběhu jejího restaurování.
Tomáš Hladík 0000
