| Název | Sv. Jan Nepomucký jako almužník |
|---|---|
| Datování | |
| Provenience | údajně z farního kostela v Havlíčkově Borové (zcizeno); prodejna starožitností, Praha, do 1975 |
| Způsob nabytí | získáno 1975 |
| Inventární číslo | P 6418 |
| Katalogové číslo | 33 |
| Tematický celek | Manýristické a barokní sochařství v Čechách a na Moravě 1550-1800 |
| Sbírka | Sbírka starého umění |
| Druh uměleckého díla | socha |
| Rozměry |
výška 111 mm / šířka 24 mm / Hloubka 21 mm
|
| Materiál | |
| Technika | |
| Literatura | |
| Prameny |
Sv. Jan Nepomucký je zde zpodoben jako muž středních let s krátkým vousem a současně jako kanovník podle ikonografického typu zobecnělého dlouho před Janovou beatifikací (1723) a svatořečením (1729). K ústům pozdvižená pravá ruka značí mlčenlivost, levá ruka přidržuje tři mince v připomínce dobročinnosti tohoto nejmladšího člena kolegia zemských patronů. Tradiční typ martyra adorujícího krucifix je zde obměněn ve prospěch almužníka a uchovatele zpovědního tajemství. Janovo esovitě stočené tělo má posud úzká ramena a podloženou jednu nohu podle raně barokního vzoru Jana Brokofa, ale plynulá koordinace pohybů, ušlechtilá vousatá tvář, zřetelný realistický smysl i dokonalá jistota řezbářského zpracování prozrazují ruku Janova mladšího syna Ferdinanda Maxmiliána. Nejbližší analogii představuje Brokofova kamenná socha světce v Radíči u Sedlčan (1713), obměňující v zrcadlovém obrácení stejné kompoziční schéma. Naše řezba, která pochází údajně z Havlíčkovy Borové, vznikla v nedlouhém časovém odstupu od sochy v Radíči v době po roce 1710.
Tomáš Hladík 2021