Název | Herkules s trojhlavým psem Kerberem |
---|---|
Datování | |
Provenience | zahrada Kolowratů-Novohradských na Královské třídě v Praze (dnes Příkopy) |
Způsob nabytí | získáno 1964 (převodem z Národního divadla v Praze) |
Inventární číslo | P 5176 |
Katalogové číslo | 32 |
Tematický celek | Manýristické a barokní sochařství v Čechách a na Moravě 1550-1800 |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Rozměry |
výška 207 cm / šířka 90 cm / Hloubka 70 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Nadživotní postava Herkula přemáhajícího trojhlavého psa Kerbera znázorňuje jeden z dvanácti hrdinských činů mytického hrdiny antického starověku. Skupina vznikla pro kašnu zahrady Kolowratů-Novohradských na bývalé Královské třídě (dnešních Příkopech), sahající sem od rodového paláce na Ovocném trhu. Skulptura ztratila ovšem s mísou kašny svůj někdejší účinek, utrpěla také porušením groteskních hlav netvora; i tak nicméně v této práci proslulé pražské sochařské dílny zřetelně vystupuje účast Ferdinanda Maxmiliána Brokofa, zejména v nadsazené, ale citlivé modelaci hrudníku a hlavy. Od Schallera (1796) se také její autorství připisovalo „slavnému Brokofovi“, tj. Ferdinandovi. Proto je překvapivé, že do evidence Národní galerie Praha byla skulptura zapsána jako práce českého sochaře druhé čtvrtiny 18. století. Koncepce sousoší byla inspirována skupinou téhož námětu od Adriaena de Vries na fontáně v Augsburgu (1597–1602) a jí blízkou postavou Herkula (kolem 1590–1593), která stávala v Novém (Španělském) sále na Pražském hradě a dnes je umístěna na fontáně před palácem v Drottningholmu u Stockholmu, v novodobém odlitku pak ve Valdštejnské zahradě v Praze. Kompozice uvedených Vriesových děl se šířily prostřednictvím dobových rytin; Brokof mohl být ovšem inspirován také obdobným sousoším Herkulova zápasu s obrem Kakem (1620) od Stefana Maderny, známým hned z několika replik. Přímým vzorem se mu však stala dodnes dochovaná skulptura Jana Jiřího Bendla v pražské Královské zahradě (1670), která zde byla vlastně kopírována. Brokofův mytický silák se však od Bendlova Herkula odlišuje v proporcích, v nadsazené muskulatuře i ve zdůraznění mocného pohybu. Přibližné datování galerijní skupiny do doby kolem roku 1710 vychází z podobnosti s brokofovskými atlanty na portále bývalého Hopfenštokova domu v Praze.
Tomáš Hladík 2021