Název | Krucifix |
---|---|
Datování | |
Provenience | Uměleckoprůmyslové museum v Praze, do 1949 |
Způsob nabytí | získáno 1949 |
Inventární číslo | P 4594 |
Předchozí inventární čísla | DP 385 |
Katalogové číslo | 23 |
Tematický celek | Manýristické a barokní sochařství v Čechách a na Moravě 1550-1800 |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Rozměry |
výška 34 cm / šířka 27 cm / Hloubka 7 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura | |
Prameny |
Slohové rysy dovolují určit tuto drobnou řezbu, která byla zhotovena pro tabernákl neznámého oltáře, jako autentickou práci Matyáše Brauna. Značí se ve štíhlém, měkce modelovaném těle, vypracování hrudníku, v zajímavé malé tváři, a zejména ve vypracování bederní roušky, která je modelována živým, ale harmonickým systémem esovitých řas a klikatek. Svrchovaná jistota, s jakou byl zběžně, ale mistrovsky vybaven celý korpus, potvrzuje starší připsání (Blažíček 1961) proslulému pražskému sochaři. Nejvíce styčných bodů vykazuje Ukřižovaný na zlacené řezbě Vidění sv. Luitgardy (inv. č. P 3244), svým pojetím je však dílu blízký také krucifix v ruce sv. Aloise Gonzagy (1718) z oltáře Obětování Páně (Očišťování Panny Marie) v kostele sv. Klimenta v Praze. Větší zklidnění dramatického námětu a jistá melodičnost pohybové skladby dovolují vročit tuto práci do doby kolem let 1725 až 1730. Korpus a skalnatý terén Golgoty se dochovaly v původní barevné úpravě, kříž s nápisovou destičkou jsou novodobými doplňky.
Tomáš Hladík 2021