Název | Korpus Ukřižovaného |
---|---|
Datování | |
Provenience | Plasy, letní (horní) refektář kláštera cisterciáků, do 1782; farní kostel v Horním Slavkově, do 1991; Římskokatolická farnost – děkanství v Lokti nad Ohří, do 2005 |
Způsob nabytí | získáno 2005 |
Inventární číslo | P 8961 |
Katalogové číslo | 20 |
Tematický celek | Manýristické a barokní sochařství v Čechách a na Moravě 1550-1800 |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Rozměry |
výška 306 cm / šířka 250 cm / Hloubka 64 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura | |
Prameny |
Silně nadživotní řezba reprezentuje typ Ukřižovaného s horizontální polohou paží a hlavou skloněnou k pravému rameni. Matyáš Braun obohatil prastaré téma o naturalisticky pojednané partie mohutně vystupujícího hrudního koše, propadlého břicha a žilnatých dolních končetin. Blízké varianty představují mistrovy řezby Ukřižovaného z Lysé nad Labem, Kuksu, Jemniště, Valkeřic a Heřmanic. V popisu kláštera cisterciáků v Plasech (1744) se hovoří o výzdobě zdejšího refektáře řezbou Ukřižovaného, objednaného za vlády opata Eugena Tyttla. Jednalo se o menší korpus, který byl zřejmě určen do zimního refektáře (dnes Západočeské muzeum v Plzni). Naše velká řezba pochází ovšem z refektáře letního (velkého) a datem post quem jejího vzniku je rok 1720, kdy se na výzdobě tohoto prostoru pracovalo. Ivo Kořán (1995) dílo jako první spojil se jménem Matyáše Brauna, když upozornil na rukopisné Compendium Historiae plassensis, v němž je uvedeno mistrovo jméno i výše obdrženého honoráře: „Statuarius Braun pro insigni [asi znak opatův] et crucifixo in refectorio 230 fl.“ Původní umístění monumentálního krucifixu dokládají jednak rozměry výklenku čelní stěny letního refektáře, jednak dochovaná nástropní freska sálu proboštství v Mariánské Týnici. Malíř Jakub Antonín Pink současně vymaloval výklenek za krucifixem skupinou andělů přidržujících kříž, za niž obdržel 20 zlatých. Tato malba v robustním štukovém rámci se dochovala do dnešních dnů, byť ve špatném stavu. Podle listiny uložené roku 1725 do věžní báně špýcharu v Sechuticích u Plas vypracoval opat Tyttl, uznávaný jako znalec architektury, dokonce jako architekt-diletant (Macek–Zahradník 1995) ideu nejen pro obrazový cyklus J. A. Pinka v refektáři, ale také pro velký Braunův krucifix (Neumann 1998). Toto monumentální dílo, snad největší Braunovu řezbu vůbec, věnoval poslední opat Celestin Werner po zrušení plaského kláštera (1782) do farního kostela v Horním Slavkově. Jak dokládá zápis v tamní farní kronice, také tady budilo Braunovo dílo zaslouženou pozornost: „ein grosses Kreuz mit dem Heilande in Kolossalischer Form. Ein Meisterwerk von Bildhauerkunst“ (Gnirs 1927). V průběhu restaurování byly navráceny obě paže Krista i části jeho spletené trnové koruny a byly doplněny některé prsty na rukou i nohou. Stávající polychromie je ovšem kompromisním výsledkem práce restaurátorů: na přání někdejšího církevního vlastníka byla finální barevná úprava řezby provedena nikoli galerijním způsobem, nýbrž formou nápodobivé retuše k původní zachované polychromii. Ministerstvo kultury ČR prohlásilo toto Braunovo dílo za kulturní památku (rejstříkové číslo Ústředního seznamu kulturních památek 34-805).
Tomáš Hladík 2021