Minerva

(1684 – 1738)
Název Minerva
Datování
Provenience Clam-Gallasův palác, Praha, do 1880; Uměleckoprůmyslové museum v Praze, do 1949
Způsob nabytí získáno 1985
Inventární číslo P 7627
Předchozí inventární čísla DP 424
Katalogové číslo 11
Tematický celek Manýristické a barokní sochařství v Čechách a na Moravě 1550-1800
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla socha
Rozměry
výška 194 cm / šířka 47 cm / Hloubka 38 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • BLAŽÍČEK 1958, 139
    Oldřich J. Blažíček, Sochařství baroku v Čechách. Plastika 17. a 18. věku, Praha 1958
  • BLAŽÍČEK 1989B, 491, 508
    Oldřich J. Blažíček, Sochařství vrcholného baroka, in: Dějiny českého výtvarného umění (Od počátků renesance do závěru baroka) II/2, Praha 1989, s. 481–509
  • Hladík 2018B, 214, 223
    Tomáš Hladík, Expozice baroka v Čechách ve Schwarzenberském paláci, in: Marius Winzeler (ed.), Schwarzenberský a Salmovský palác, Národní galerie v Praze, Praha 2018, s. 212–223.
  • Neumann 1966A, 98
    Jaromír Neumann, Obrazárna Pražského hradu. Soubor vybraných děl, Praha 1966.
  • Poche 1965, 36, 37, 38, 135
    Emanuel Poche, Matyáš Bernard Braun, sochař českého baroka a jeho dílna, Praha 1965.
  • Poche 1986A, 60, 65, 66, 298
    Emanuel Poche, Matyáš Bernard Braun, sochař českého baroka a jeho dílna, Praha 1986.
  • Poche 1986B, 194–196
    Emanuel Poche, Pražské památky Braunova umění, Staletá Praha XVI, 1986, s. 181–199.
  • Poche 2003, 63–65
    Emanuel Poche, Matthias Bernhard Braun. Monographie, herausgegeben von Hans Jäger, Studien Verlag, Innsbruck 2003.
  • Štech 1938, 1939, 206
    Václav Vilém Štech, Československé malířství a sochařství nové doby, Praha 1938–1939.
  • Štech 1959, 79, 91–92
    Václav Vilém Štech, Die Barockskulptur in Böhmen, Prag 1959.
Prameny
  • Akvizice 1965–1970
    Archiv NG (dále ANG), fond NG, Akvizice 1965–1970, Doklady ke knize přírůstků, 1968 ANG, fond NG, Akvizice 1965–1970, Nákupy, Zdeněk Stibral (př. č. 159/68), 1968 ANG, fond NG, Akvizice 1965–1970, Převody, Uměleckoprůmyslové muzeum, Praha (př. č. 104/85), 1969

V zásadních slohových rysech je patrná souvislost Minervy s ostatními dochovanými skulpturami ze souboru olympských bohů z atiky Clam-Gallasova paláce v Praze. Méně propracovaná schematická draperie však naznačuje, že se zřejmě jednalo o pohledově méně exponovanou skulpturu.

Tomáš Hladík 2021