Název | Pohled na Rüdesheim |
---|---|
Datování | 1636 |
Provenience | Hollareum |
Způsob nabytí | převzato z Národního muzea v roce 1949 |
Inventární číslo | K 31223 |
Katalogové číslo | 18 |
Tematický celek | Kresby Václava Hollara |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | kresba |
Značeno | vpravo dole: 12 May 1636 |
Nápis | Rüdesheim / Bingen / Rhenus fl. |
Rozměry |
výška 106 mm / šířka 217 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Jedním z měst s dávnou historií na povodí řeky Rýna, která družina Thomase Howarda, hraběte z Arundelu, po cestě spatřila, byl Rüdesheim. Hollara místo zajímalo, jak lze soudit ze tří grafických realizací pohledu na toto město. Nejstarší z nich byl zařazen do série Amoenissimae Aliquot Locorum ... (P 708, NH 126), která vyšla již v roce 1635. Tento pohled je naší kresbě velmi podobný, zobrazuje tutéž část hradeb nad řekou, i když viděných z druhé strany. Nicméně kresba je datována ke dni 12. května 1636. Snadno také rozeznáme Arundelovu loď, která zde právě proplouvala. William Crowne ve svém deníku z cesty o tomto místě píše, že zde potkávali válkou zbídačené lidi, jimž dal Arundel almužnu (Springell 1963, s. 59). O válečných útrapách však Hollarova kresba mlčí, stejně jako je tomu na dalších kresbách míst, která v té době prokazatelně těmito událostmi trpěla. Kreslířskou kvalitou náleží list k nejlepším ze série z Arundelovy cesty. Repusoár zde nezvykle netvoří vodní hladina, pohled je zachycen ze břehu a v popředí jej oživují trouchnivějící klády. Jako kompozičně vděčný motiv zde sloužila věž – prvek, s nímž se setkáváme i na dalších Hollarových kresbách. Tentokrát jde o hradební strážní věž Adlerturm, postavenou v 15. století podle vzoru Eschenheimer Turm ve Frankfurtu nad Mohanem. Do městské brány, vedle níž vidíme porostlou pergolu, směřuje osamocený pocestný. Ve skutečnosti však musel být výjev velmi odlišný, vezmeme-li v úvahu výše zmíněné svědectví v Crowneho deníku. Můžeme uvažovat, že Hollar pro tento list, který dokončil v ateliéru, použil skici jak z Arundelovy mise, tak i starší náčrty, jež si zde pořídil již mnohem dříve, jak jsme uvedli výše. V Národní galerii Praha existuje ještě druhá verze kresby, avšak její rukopis je odlišný a pravděpodobně jde o práci jiné, pozdější ruky (Volrábová 2017, kat. č. A.II/7). Náleží do skupiny kopií podle kreseb z Hollarovy série z této cesty (K 31194, K 31214, K 31217, K 31197, K 31208).
Alena Volrábová 2020