Název | Trůnící Panna Marie s dítětem |
---|---|
Místo vzniku | Zaragoza; Španělsko |
Datování | 1430 – 1435 |
Provenience | pravděpodobně sbírka Gisely Lobkowicz, zámek Průhonice; byt Františka Rebce (Maltézské náměstí, Praha); Uměleckoprůmyslové museum v Praze |
Původní umístění | Uměleckoprůmyslové museum v Praze |
Způsob nabytí | získáno v roce 1968 (převodem z Uměleckoprůmyslového musea v Praze) |
Inventární číslo | O 11730 |
Katalogové číslo | 28 |
Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Přípis | Na zadní straně desky je nahoře uprostřed bílou barvou napsáno číslo Uměleckoprůmyslového musea v Praze „U. P. M. XCV“. |
Rozměry |
bez rámu: výška 970 mm / šířka 554 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Jestliže typické dekorativní doplňky (svatozáře, lemy, klenoty) vedou svým plastickým zvýrazněním k aragonské škole, na druhé straně kresba, která je podřízena lineárnímu rytmu západoevropského mezinárodního gotického slohu a je charakteristická osobitou stylizací anatomických proporcí, poukazuje k Bonanatu Zaortigovi, především k Trůnící madoně ze Städel Museum ve Frankfurtu nad Mohanem (inv. č. O 1168). Ve srovnání s frankfurtským obrazem je pražská kompozice podstatně prostší a jednodušší. I formát je téměř poloviční: 97 × 55 cm oproti 173 × 121 cm. Na frankfurtském obraze sedí Madona na širokém gotickém trůně obklopeném hudoucími anděly, zatímco na pražském není po trůnu ani stopy a veškeré náznaky prostoru jsou řešeny závěsem v pozadí. V obou případech však Madona sedí téměř ve stejné pozici a podává dítěti jablko se dvěma lístky na stopce. Rozdíl pozorujeme ve fázovém posunutí akce – jestliže na pražském obraze Ježíšek jablko přejímá, na frankfurtském si je už převzal. Ruce Panny Marie jsou na frankfurtské malbě provedeny jemněji, plastičtěji a anatomicky správněji. Bonanat Zaortiga je – spolu s rodinou Levíů a Mistrem z Lanajy – umělcem, který během první čtvrtiny 15. století udával tón v celé Aragonii a ovlivňoval i sousední Navarru. Jeho tvorba se vyznačuje promyšlenou stavbou kompozice, konvenční a perspektivní systém používá malíř v rámci daného omezení lépe než jeho aragonští současníci. V jeho koloritu převládají teplé světlé a neutrální tóny, oživované intenzivními barvami (modří a červení); mezi šedavými a hnědavými tóny se vyjímají červeně a žlutě. Kresebně jsou obrazy propracovanější v celcích, zatímco v detailech jsou takřka primitivní. Významnější shody s pražskou malbou, zejména pokud jde o plastický štukový dekor (svatozáře, koruna, lemy), nacházíme v jiném díle Bonanata Zaortigy – v Madoně ochranitelce (Madoně milosrdné) v Museu Nacional d’Art de Catalunya v Barceloně. Vysoká vrstva štukového podkladu, následně pozlacená, dodává dekoraci jednotlivých obrazů sestavených v retábly téměř orientální bohatost. Podle názorů několika badatelů je v ní patrna i syntéza vkusu španělského, maurského a židovského. V některých případech slouží tyto plastické doplňky – podobně jako puncování (Frinta 1998) – jako bezpečnější atribuční vodítko než vlastní kompozice, barva a rukopis, které jsou mnohdy setřené časem a změněné pozdějšími přemalbami. V aragonsko-katalánské malbě přetrvává tento vkus až do začátku 16. století.
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2020