Název | Fragment Ukřižovaného Krista |
---|---|
Místo vzniku | Španělsko |
Datování | počátek 17. století |
Provenience | sbírka Richarda Pfefferkorna, před 1962 (dílo deponováno v Národní galerii v letech 1962–1972) |
Způsob nabytí | zakoupeno v roce 1972 |
Inventární číslo | P 6125 |
Katalogové číslo | 41 |
Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Rozměry |
výška 135 mm / šířka 40 mm / Hloubka 40 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura | |
Prameny |
Ve španělském sochařství se dostalo značné pozornosti drobným soškám z exotického materiálu. Nevznikaly ani tolik na domácí půdě, jako v oblastech, které Španělé buď obsadili (Filipíny, Goa – společně s Portugalskem tvořily jedno království v letech 1580–1640), nebo s nimi obchodovali. Fragment těla Ukřižovaného ze sbírek NGP je však jasně evropského typu, s celkem přesně modelovanými anatomickými rysy, se skloněnou hlavou, lemovanou bohatě zkadeřenými vlasy a vousy. Torzo je pojato jako atletické tělo s podrobně popsanou muskulaturou, kryté jen rouškou poměrně ploché řezby. V jejích záhybech nacházíme drobné zbytky polychromie estofado, která vede k závěru, že se jedná o španělskou práci z doby kolem roku 1600.
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2020