Název | Trůnící Panna Marie s dítětem (Sedes Sapientiae) |
---|---|
Místo vzniku | Španělsko – Katalánsko nebo Kastilie |
Datování | 13. století |
Provenience | sbírka Josefa Weissbergera (1880–1943), před 1913; Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 1913–1949 |
Původní umístění | Uměleckoprůmyslové museum v Praze |
Způsob nabytí | získáno v roce 1949 (převedeno z Uměleckoprůmyslového musea v Praze) |
Inventární číslo | P 4515 |
Předchozí inventární čísla | DP 295 |
Katalogové číslo | 31 |
Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Rozměry |
výška 470 mm / šířka 160 mm / Hloubka 140 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura | |
Prameny |
Soška typu Sedes Sapientiae je pravděpodobně prací katalánské provenience, což lze v obecné poloze potvrdit srovnáním s řadou plastik v Muzeu Frederica Marése v Barceloně, jehož zakladatel, sám sochař, zaměřil svůj sběratelský zájem na španělskou plastiku. V dlouhé řadě katalánských Madon („Marededeu“) tu najdeme množství obdob a vazeb. Bohužel většina srovnatelných exponátů je neznámého původu (sběr pochází převážně z období po občanské válce), a nelze tudíž přesněji lokalizovat vznik díla. Všechny plastiky mají shodnou hieratickou kompozici – dítko (Ježíš) je posazeno v klíně matky a gestikulace rukou odpovídá dobové zvyklosti, která se odráží též v prvcích módy: jde zejména o oválný, až okrouhlý dekolt, podobně jako o podložku pro korunu, která časem vymizela. Jako nejbližší komparaci k sošce z Národní galerie Praha lze uvést právě dřevořezby z Muzea Frederica Marése (čísla odpovídají katalogu Fons del Museu Frederic Marès: Catàleg d’escultura i pintura medievals, Barcelona 1991, Francesca Español, ed.): jsou to především č. kat. 71 (srov. zejména podložku koruny a celkovou kompozici), č. kat. 72 (výstřih), č. kat. 77 (typ postavy), č. kat. 272 (fyziognomie tváře i výstřih), č. kat. 277 a č. kat. 284 (celkový vzhled).
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2020