Pohled na Lahnstein

(13. 7. 1607 – 25. 3. 1677)
Název Pohled na Lahnstein
Datování 1636
Provenience Hollareum
Způsob nabytí převzato z Národního muzea v roce 1949
Inventární číslo K 31224
Katalogové číslo 17
Tematický celek Kresby Václava Hollara
Sbírka Sbírka grafiky a kresby
Druh uměleckého díla kresba
Značeno vpravo dole (datováno): 10 May 1636
Nápis Capelle – Lahnstein / Lahneck / Rhenus fluvius
Rozměry
výška 107 mm / šířka 278 mm
Materiál
Technika
Literatura
  • Denkstein 1977a, tab. 23, 24
    Vladimír Denkstein, Wenceslaus Hollar: Zeichnungen, Prag 1977
  • Denkstein 1978, tab. 23, 24
    Vladimír Denkstein, Václav Hollar: Kresby, Praha 1978
  • Kat. Manchester 1963, kat. č. D 38
    F. G. Grossmann, Wenceslaus Hollar 1607–1677, Drawings, Paintings, Etchings, kat., City Art Gallery, Manchester 1963.
  • Kat. Milán 1966, kat. č. 65
    L’Arte del Barocco in Bohemia, kat. výst., Palazzo reale, Milano 1966.
  • Kat. Mohuč 1987, kat. č. 36
    Wenzel Hollar 1607–1677: Reisebilder vom Rhein: Städte und Burgen am Mittelrhein in Zeichnungen und Radierungen, kat. výst., Landesmuseum Mainz, Mainz 1987.
  • Kat. Praha 2007, kat. č. II/23
    Alena Volrábová (ed.), Václav Hollar a Evropa mezi životem a zmarem / Wenceslaus Hollar and Europe between Life and Desolation, kat. výst., Národní galerie v Praze, Praha 2007.
  • Springell 1963, kat. č. XVII
    Francis Springell, Connoisseur & diplomat: the Earl of Arundel's Embassy to Germany in 1636 as Recounted in William Crowne's Diary, the Earl's Letters and other Contemporary Sources with a Catalogue of the Topographical Drawings Made on the Journey by Wenceslaus Hollar, Maggs, London 1963.
  • Sprinzels 1938, č. 194
    Franz Sprinzels, Wenceslaus Hollar and His Drawings / Hollar: Handzeichnungen, Wien 1938.
  • Urzidil 1936, tab. XLV, obr. 113
    Johannes Urzidil unter Mitarbeit von Franz Sprinzels, Wenceslaus Hollar: Der Kupferstecher des Barock, Wien–Leipzig 1936.
  • Volrábová 2017, kat. č. II/25
    Alena Volrábová, Václav Hollar (1607–1677): kresby. Soupisový katalog, Národní galerie v Praze, Praha 2017.

Dokončená kresba s propracovanými detaily a kolorováním je příkladem Hollarovy veduty ve stylu, v němž pak umělec pokračoval po celé tvůrčí období. S velkou pravděpodobností ji dokončil v klidu ateliéru. Jde o propracovanou variantu přípravné kresby, kterou vlastní Metropolitan Museum v New Yorku (Volrábová 2017, kat. č. II/24). Autor s kompozicí výjevu ještě pracoval a dodal mu na větší monumentalitě rozšířením vodní plochy a otevřením výhledu do kraje, který na předchozím listě zakrývala loď. Varianta pohledu na Lahnstein a Lahneck z Národní galerie, dříve uváděná jako verze vzniklá na zpáteční cestě (inv. č. K 31208), se ukázala jako pravděpodobná pozdější kopie (Volrábová 2017, kat. č. A.II/6).

Alena Volrábová 2020