Název | Panna Marie s dítětem a svatým Petrem, svatým Bernardem z Clairvaux a donátorem |
---|---|
Místo vzniku | Madrid; Španělsko |
Datování | 1653 – 1657 |
Provenience | sbírka Františka Lažana, Praha, před 1981 |
Způsob nabytí | zakoupeno v roce 1981 |
Inventární číslo | O 14690 |
Katalogové číslo | 3 |
Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Rozměry |
bez rámu: výška 39 cm / šířka 56 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Celková kompozice vychází z typu Sacra Conversazione a odpovídá italskému, konkrétně benátskému pojetí. Klíč ke konkrétní atribuci poskytuje Tizianova Panna Maria s děckem, se sv. Jiřím (či Ulfem) a sv. Barborou v Museo del Prado, která je dokumentována od roku 1593 v Escorialu. V 17. století se jí tedy mohl inspirovat výhradně malíř, jemuž byly tyto sbírky dostupné. Mezi madridskými umělci, kteří měli přístup do královských sbírek, stojí na prvním místě Diego Velázquez a pak Alonso Cano. Cano mohl některá Tizianova díla poznat také buď v kopiích nebo v grafické interpretaci, či mu byly přístupny i Tizianovy kresby. Canova setkání s Tizianem měla vliv na změnu jeho malířské techniky; od sevillského tenebrismu přešel k benátskému iluzionismu. Cano převzal z Tizianova obrazu doslovně nejen Madonu s děckem, ale i kompoziční schéma. V souladu s námětem však změnil seskupení postav: Madona, připravující se kojit dítě v náručí, stříká mléko ze svého prsu do úst Bernardovi. Mateřské mléko je zde symbolem odměny za Bernardovu výmluvnost při obraně a chvále Mariina jména. Tímto námětem se Cano zabýval opakovaně, například na obraze v Museo del Prado, kde se Panna Marie zjevuje sv. Bernardovi. Jde o důležité a zajímavé svědectví Tizianových vlivů na madridskou školu v době kolem poloviny 17. století.
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2020