Název | Andělé vztyčují Kristův kříž |
---|---|
Datování | 1602–1603 nebo 1607 |
Provenience | pravděpodobně sbírka Clary-Aldringen, Teplice |
Způsob nabytí | kauza Jan Dvořák (1927–2014), zabaveno 1959; zainventováno 1992 |
Inventární číslo | K 57640 |
Tematický celek | Italská kresba |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | kresba |
Popis | částečně podlepeno |
Rozměry |
výška 259 mm / šířka 252 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Pražská kresba je figurální studií Antonia Marii Vianiho pro část fresky v kupoli cremonského kostela San Pietro al Po, kde je vyobrazen Poslední soud. Pro celou fresku je zachováno velké množství kompozičních a figurálních studií, které se původně nacházely ve sbírce teplických Clary-Aldringenů a dnes jsou uloženy především v Regionálním muzeu v Teplicích, Národné galérii v Bratislavě a v Národní galerii v Praze. I když byly tyto studie původně všechny připsány Vianimu, dnes se zdá, že soubor vytvořilo několik rukou. Otázkou je i datování fresky, a tedy i kreseb, které podle různých dokumentů osciluje mezi léty 1602 až 1607. Diskuse o autorství a datování výmalby kupole v San Pietro al Po i o přípravných kresbách nebyla dosud ukončena, ale výjev z NGP, jemuž se zde věnujeme, odpovídá na základě srovnání s jinými Vianiho kresbami jeho kreslířskému stylu a lze ji považovat za jeho náčrt. Podle papíru, na němž je vytvořena a který je sestřižen do kosoúhelníku se spodní zaoblenou hranou, patří do série listů, které tvořily v celkové sestavě kreslený návrh podoby obrazu Posledního soudu, jenž byl na ukázku pro objednavatele vložen do dřevěného modelu kupole. Zbylé kresby pro tento model jsou uloženy v Národné galérii v Bratislavě.
Martin Zlatohlávek 2022