Název | Mladík se zrcadlem (?) |
---|---|
Název zadní strany | Drobné náčrty figury a hlavy |
Datování | kolem 1506 |
Provenience | vpravo dole seříznuté razítko, Giuseppe Vallardi (1784–1861/1863), Milán (L. 1223a) |
Způsob nabytí | Oskar Gross (1905–1985), Praha; získáno 1963 |
Inventární číslo | K 37533 |
Tematický celek | Italská kresba |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | kresba |
Nápis | verso: vpravo nahoře: P/214 (tužka); uprostřed: 288 (modrá křída); dole: nečitelné jméno (tužka) |
Popis | verso |
Rozměry |
výška 240 mm / šířka 182 mm
|
Materiál | |
Technika |
|
Technika zadní strany |
|
Literatura |
Tradičně je tato kresba srovnávána s jinými Raimondiho figurálními studiemi, které jsou datovány do poloviny prvního desetiletí 16. století, kdy začínající malíř a grafik pravděpodobně opustil bolognskou dílnu svého učitele Franceska Francii (1450–1517) a vydal se na vlastní tvůrčí cestu. Do těchto let byla také pražská kresba dosud zařazena. Můžeme ji ale dát také do jiných souvislostí, konkrétně s kresbou anonymního Michelangelova následovníka, na níž je vypracována kopie podle Michelangelovy sochy Galli Kupido. Zde je postava mladíka vytvořena velmi podobně jako na pražské kresbě. Tento anonym bývá ztotožňován právě s Raimondim a jeho práce je datována až po roce 1511. Tehdy Raimondi přišel do Říma, kde se zabýval antickými sochami nebo pracemi velikánů, jako byli Michelangelo a Raffael. I tyto vlivy lze na pražské kresbě vysledovat. Nezodpovězenou otázkou zůstává její námět. Ve starší literatuře byl mladík považován za Adonise, držícího v pravé ruce zrcadlo. Toto určení ale není zcela přesné.
Martin Zlatohlávek 2022