Název | Apoštol Pavel |
---|---|
Datování | poslední čtvrtina 16. století |
Provenience | sbírka arcibiskupů olomouckých, Kroměříž, III. album, s. 1 |
Způsob nabytí | F. J. Kraus, Olomouc; získáno koupí 1952 |
Inventární číslo | K 29016 |
Tematický celek | Italská kresba |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | kresba |
Značeno | verso: mj. matteo da lecci (pero) |
Rozměry |
výška 406 mm / šířka 276 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura | |
Prameny |
Ohledně autorství této kresby se mezi badateli vedla diskuse. Jako věrohodný se jeví názor, že ji vytvořil Matteo Pérez, vycházející ze starého záznamu perem na rubu. Pražská kresba je totiž svou jemnou prací hrotem křídy podobná studii tohoto autora z British Museum v Londýně. Studie letícího anděla z londýnské sbírky se vztahuje k fresce v horním pásu hlavního sálu římské oratoře sv. Lucie v Gonfalone (Oratorio di S. Lucia del Gonfalone), na níž jsou znázorněni prorok a sibyla, mezi nimiž letí anděl držící svitek. Matteo Pérez zde pracoval v letech 1575 až 1576 a vedle již zmíněné fresky vymaloval v dalším poli v horním pásu i krále Davida. Tyto sedící postavy, inspirované Michelangelovými proroky a sibylami ze stropu Sixtinské kaple, jsou vzdáleně příbuzné postavě apoštola Pavla z pražské kresby. Ten je však představen ve velmi ukázněné formě, což zdůrazňují přesné linie trůnu, na kterém apoštol sedí, nebo knihy, kterou drží v ruce. Postavy proroka, sibyly a Davida z oratoře Gonfalone jsou oproti tomu předvedeny více dynamicky. Výsledná práce k pražské kresbě není známa. Jistá přehlednost, s níž je provedena, naznačuje, že mohla vzniknout v dalších desetiletích, kdy umělci pracovali pod vlivem reforem formulovaných tridentským koncilem. Matteo Pérez je po roce 1576 doložen na Maltě, mezi léty 1581 a 1583 opět v Římě, tři roky nato (1584–1587) pracoval v Seville a v listopadu 1587 již pobýval v peruánské Limě, kde asi v roce 1632 zemřel.
Martin Zlatohlávek 2022