Název | Stojící muž se sochařským modelem |
---|---|
Název zadní strany | Náčrty sloupové hlavice a figur |
Datování | 1639 – 1642 |
Způsob nabytí | Vincenc Kramář (1877–1960), Praha; získáno koupí 1949 |
Inventární číslo | K 12346 |
Tematický celek | Italská kresba |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | kresba |
Nápis | vlevo nahoře: Passignano Fatt: in Roma |
Popis | verso |
Rozměry |
výška 422 mm / šířka 253 mm
|
Materiál | |
Technika |
|
Technika zadní strany |
|
Literatura |
Tato kresba se vztahuje k fresce Ottavia Vanniniho s námětem Lorenzo il Magnifico v kruhu svých umělců ze saly terreny (později zvané Sala degli Argenti) v Palazzo Pitti ve Florencii. Její výzdobu objednal v dubnu 1635 velkovévoda Ferdinando II. de’Medici. Námětem fresek v celé místnosti, který navrhl velkovévodův knihovník Francesco Rondinelli (1589–1665), je oslava medicejského mecenáše umění Lorenza il Magnifico (1449–1492). Ten pozval múzy, básníky a filozofy poté, co byli vyhnáni z Parnassu, do Florencie, aby tam pod jeho patronací vykvetlo veškeré umění. Na freskách nejprve pracoval Giovanni Manozzi, zvaný Giovanni di San Giovanni (1592–1636), dva roky po jeho předčasné smrti (v září 1638) v úkolu pokračovali Ceco Bravo (1601–1661), Francesco Furini (1603–1646) a Ottavio Vannini. Pražská kresba studuje jednoho z umělců, kteří předvádějí Lorenzovi il Magnifico své práce, v tomto případě sochu mužské či ženské postavy. Zatímco většinu umělců shromážděných kolem Lorenza na Vanniniho obraze lze pojmenovat (zvláště mladého Michelangela), v případě postavy z pražské kresby to není možné. Někteří badatelé navrhli, že by se mohlo jednat o sochaře Bertolda di Giovanni (kolem 1420–1491), kterému Lorenzo il Magnifico svěřil do péče část medicejské sbírky antických bronzů. Byl také jedním z prvních Michelangelových učitelů.
Martin Zlatohlávek 2022