Název | Historický výjev z dějin rodu Medici |
---|---|
Název zadní strany | Náčrt ornamentu |
Datování | 1596 – 1597 |
Provenience | Vojtěch rytíř Lanna (1836–1909), Praha (L. 2773); František Adolf Borovský (1852–1933), Praha (L. 973) |
Způsob nabytí | Jiří Borovský (1886–1951), Praha; získáno koupí 1949 |
Inventární číslo | K 11579 |
Tematický celek | Italská kresba |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | kresba |
Nápis | verso: Ricci, 7515, 46 (tužka), 573 (modrá pastelka), N 79 (tužka), 32 fl (pero, tužka) |
Popis | verso |
Rozměry |
výška 219 mm / šířka 290 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Technika zadní strany |
|
Literatura |
Domenico Cresti odešel se svým učitelem Federicem Zuccarim (1540/1541–1609) v roce 1579 z Florencie do Říma a o dva roky později ho doprovázel i do Benátek. Roku 1588 se vrátil do rodného města, obohacen o zkušenosti z těchto významných, ale rozličných uměleckých center. Ve Florencii se mu pak podařilo získat první zakázky. V letech 1596 až 1597 pracoval na objednávku toskánského velkoknížete v Palazzo Vecchio. Do Salone dei Cinquecento dodal čtyři obrazy s náměty vztahujícími se k vládě velkoknížete Cosima I. de’Medici. K nim jsou známy kresby, dnes uložené ve florentské Galleria degli Uffizi, v Art Institute of Chicago a v Kunsthalle Bremen. K těmto studiím s náměty z dějin rodu Medici můžeme připojit i kresbu z Prahy. Všechny kresby, k nimž se zde odkazuje, se zaměřují vždy na určitou část kompozice a ve srovnání s výsledným obrazem je zřejmé, že autor zpracování námětu ještě podstatně měnil. To je také důvod, proč studovanou kompozici z pražského exempláře na malbách ve florentském Palazzo Vecchio nenajdeme v přesném přenesení, ale rozeznáme ji pouze ve formě jednotlivých postav.
Martin Zlatohlávek 2022