Název | Studie levé části obrazu Zázrak v Bolseně |
---|---|
Datování | 1547 |
Způsob nabytí | Lev Hobza (1902–1977), Jindřichův Hradec; získáno koupí 1966 |
Inventární číslo | K 40365 |
Tematický celek | Italská kresba |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | kresba |
Nápis | vlevo dole: Girolamo Mazzuola detto il Parmegiano / ??? (pero) |
Rozměry |
výška 391 mm / šířka 364 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Kresba se vztahuje k polyptychu, který Battista Franco vytvořil pro hlavní oltář v dómu v Osimu (Marche), zasvěcený sv. Leopardovi, a sice k části na predele s námětem Zázrak v Bolseně. Smlouva na tyto práce byla uzavřena na podzim roku 1547. Celý polyptych je dnes uložen v Museo Diocesano v Osimu. Pražská kresba znázorňuje levou část výjevu se skupinou věřících, kteří se odkazují k zázraku, jenž se udál na oltáři během mše. Tu podle legendy vysluhoval v bazilice sv. Kristiny v Bolseně český kněz jménem Petr z Prahy, ale zapochyboval o reálné přítomnosti Krista v hostii, a proto nastal zázrak, při němž se hostie zbarvila krví a zanechala otisk v korporálu. Pravou část výjevu, tedy kněze stojícího před oltářem, znázorňuje kresba ze soukromé sbírky. Obě kresby tvořily původně jeden list. Odpovídá tomu výška papíru i začerněná rubová strana, sloužící k přenosu na obrazovou plochu. Obě jsou také po obrysech kompozice částečně prorývané a děrované pisátkem. Plocha kreseb odpovídá rozměrům desky, na které je vytvořena malba; jsou tedy jejím modelem (modello, bozzetto).
Martin Zlatohlávek 2022