Bakchus a Ariadna z Triumfu lásky

(1647 – 1726)
Název Bakchus a Ariadna z Triumfu lásky
Datování kolem 1693
Způsob nabytí Olga Votočková, Praha; získáno koupí 1975
Inventární číslo K 44980
Tematický celek Italská kresba
Sbírka Sbírka grafiky a kresby
Druh uměleckého díla kresba
Popis

podlepeno

Rozměry
výška 310 mm / šířka 465 mm
Materiál
Technika
Literatura
  • Martin Zlatohlávek, in: Kazlepka–Zlatohlávek 2016, s. 228–229, č. k. 101
    Zdeněk Kazlepka – Martin Zlatohlávek, Rozmanitosti kresby. Italská kresba vrcholného a pozdního baroku v českých a moravských sbírkách, Brno, Praha 2016
  • Zlatohlávek 2015, s. 64–69
    Martin Zlatohlávek, Bakchus a Ariadna z ‚Triumfu lásky‘. Dosud nepublikovaná kresba Gregoria de Ferrari pro nástropní fresku v Palazzo Balbi-Senarega v Janově, Ars linearis V, 2015, s. 64–69

Pravděpodobně u příležitosti svatby Francesca Marii Balbiho II. (1619–1704) s Clarice Durazzo di Agostino, jež se konala 16. listopadu 1693 v Janově, byl vyzdoben strop dlouhého úzkého prostoru, který sloužil jako galerie rodinného paláce Balbi v Janově. Zakázkou byl pověřen místní mistr Gregorio de Ferrari, který připravil návrh řešení celé plochy, zaplněné figurami v oblacích, a právě tak i kvadratury a štuků. Na stropě vymaloval ve fresce figury sice sám, ale kvadratury a štuky provedl Andrea Sighizzi. Námětem výzdoby je Triumf lásky, jenž představuje antické bohy, bohyně i mytické hrdiny, nad kterými zvítězila láska. Na pražské kresbě je v této roli znázorněn Bakchus s Ariadnou, Merkur s Kallistó, Neptun s Hestií a Pan. Autor se zde soustředí na centrální výjev celého stropu, studuje skupinu figur a částečně i architektonické orámování. S ohledem na svižné bezprostřední provedení patří kresba v rámci přípravy realizace nástropní fresky mezi první studie tohoto typu.

Martin Zlatohlávek 2022