Název | Studie pro Bronzový věk |
---|---|
Datování | 1637 – 1641 |
Provenience | Arthur Feldmann (1887–1941), Brno; Hugo Weisgall, Praha, získáno koupí 1947 |
Způsob nabytí | restituce 2009, vráceno dědicům Arthura Feldmanna; získáno darem 2013 |
Inventární číslo | K 59790 |
Předchozí inventární čísla | K 10344 |
Tematický celek | Italská kresba |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | kresba |
Značeno | vlevo dole: Pietro Berettini da Cortona (pero) |
Nápis | verso: N 22. (pero); ecole Florentine, Pietro da Cortona (tužka) |
Popis | podlepeno |
Rozměry |
výška 338 mm / šířka 265 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
V roce 1637 začal Pietro da Cortona s výmalbou sálu Sala della Stufa, který je součástí levého křídla Palazzo Pitti ve Florencii. Zakázku objednal velkovévoda Ferdinand II. de’Medici (1610–1670). Fresky měly znázorňovat tři lidské věky: zlatý, stříbrný a bronzový. Námět vychází z první knihy Ovidiových Proměn. Michelangelo Buonarroti mladší (1568–1647) ho přepracoval jako oslavu vlády rodu Medicejských. V prvním roce prací na zakázce provedl Pietro da Cortona dvě fresky, s náměty Věk zlatý a Věk stříbrný. Následně se vrátil do Říma, kde pracoval na rozlehlé fresce na stropě v Salone Grande v Palazzo Barberini, která oslavovala rod Barberini. V roce 1640 byl opět ve Florencii, aby dokončil výmalbu Sala della Stufa freskou s námětem Věk bronzový. Právě k ní se vztahuje pražská kresba, jedna z mnohých, jež Pietro da Cortona vytvořil jako studijní materiál před samotnou realizací. Patří jí místo mezi prvním kompozičním návrhem a přesněji rozpracovanou podobou kompozice. Malíř na fresce totiž oproti studijní kresbě z Prahy ještě pozměnil některé detaily.
Martin Zlatohlávek 2022