Název | Studie apoštolů a Panny Marie pro Seslání Ducha svatého |
---|---|
Název zadní strany | Studie architektonické dekorace |
Datování | 1557 |
Datace uvedená | verso: 50. nebo 60. léta 16. století |
Provenience | pravděpodobně sbírka Clary-Aldringen, Teplice |
Způsob nabytí | Heřman Štěpánek, obchod, Praha; získáno koupí 1956 |
Inventární číslo | K 31469 |
Tematický celek | Italská kresba |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | kresba |
Popis | verso |
Rozměry |
výška 169 mm / šířka 294 mm
|
Materiál | |
Technika |
|
Technika zadní strany |
|
Literatura |
Pražská kresba je studií skupiny apoštolů se sedící Pannou Marií, kterou připravil cremonský manýrista Giulio Campi pro západní stranu fresky s námětem Seslání Ducha svatého v kostele San Sigismondo (sv. Zikmunda) v Cremoně. Motiv je umístěn na stropě v posledním poli u vchodu do kostela. Giulio Campi fresku provedl v roce 1557 za pomoci svého mladšího bratra Antonia (1523–1587). Apoštolové s Pannou Marií, vidění z podhledu, jsou shromážděni v centrální architektuře nesené iónskými sloupy, otevřené širokým kruhovým otvorem do nebe, odkud sestupuje Duch svatý v podobě holubice a ohnivých plamínků. Původně však Giulio Campi toto pole navrhoval jako architekturu na čtvercové základně, nesenou tordovanými sloupy, jak je zachycena na kresbě z Bergama. Pro fresku se v různých sbírkách zachovaly i další Giuliovy studie sedících apoštolů – uchovává je např. florentská Galleria degli Ufizzi, kanadská Kingston Art Gallery nebo Slovenská národná galéria. Náčrt na rubové straně pražského listu se vztahuje k dosud neznámé dekoraci orámování oltáře.
Martin Zlatohlávek 2022