Název | Kdo je největší v království nebeském |
---|---|
Datování | asi po 1584 |
Provenience | Francis Abbott (1801–1893), Edinburgh (L. 970); Maison R. W. P. de Vries, Amsterdam (L. 2786a, užíváno od 1920); Miloslav Nedoma (1875–1954), Praha |
Způsob nabytí | Oskar Gross (1905–1985), Praha; získáno 1963 |
Inventární číslo | K 38181 |
Tematický celek | Italská kresba |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | kresba |
Nápis | verso: Bissolo (tužka) |
Rozměry |
výška 161 mm / šířka 235 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Pražská kresba představuje modello, včetně čtverečkování k přenášení na větší plochu. Její námět, zobrazující část evangelijního textu, nebyl v 16. století příliš frekventovaný. Odkazuje k momentu, kdy se apoštolové dohadovali, kdo je mezi nimi největší. Ježíš jim odpověděl: „Kdo chce být první, buď ze všech poslední a služebník všech“. Evangelisté dále referují, že „vzal dítě a postavil je doprostřed nich, objal je a řekl jim: ‚Kdo přijme jednoho z takových dětí v mém jménu, přijímá mne; a kdo přijme mne, nepřijímá mne, ale toho, který mne poslal‘“. Oproti evangelijním textům (Mk 9, 33–37 a par.) použil Bernardino Campi malé dítě, které leží uprostřed scény. Obraz daného námětu však není od tohoto mistra znám. Ani Alessandro Lamo (1555–1612), který vytvořil pečlivý soupis Campiho díla končící rokem 1584, tento neobvyklý námět neuvádí. Pokud obraz přece jen vznikl a dnes je ztracen, lze předpokládat, že ho malíř vytvořil až po tomto datu.
Martin Zlatohlávek 2022