Název | Uzdravení posedlé dívky a jiné figurální studie |
---|---|
Název zadní strany | Náčrt dvou figur |
Datování | počátek 20. let 16. století |
Způsob nabytí | Oskar Gross (1905–1985), Praha; získáno 1963 |
Inventární číslo | K 38104 |
Tematický celek | Italská kresba |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | kresba |
Popis | verso |
Rozměry |
výška 187 mm / šířka 288 mm
|
Materiál | |
Technika |
|
Technika zadní strany |
|
Literatura |
Tento studijní list sloužil k záznamu a kreslířskému tříbení podoby mužských a ženských figur v různých pozicích, a proto je pravděpodobné, že zachycené postavy spolu námětově nesouvisí. Přesto někteří badatelé navrhli, že centrálně umístěná nahá dívka, které z úst vychází okřídlená rohatá figurka, by mohla znázorňovat dceru prince Sicarda z Beneventa, posedlou ďáblem, již podle legendy uzdravil sv. Antonín Sorrentský. Toho by mohl představovat vousatý muž napravo od ní. Zmíněný světec byl totiž uctíván zvláště v Parmě a jejím okolí, v místech, kde Michelangelo Anselmi pracoval. Původně se ale školil v prostředí toskánské Sieny, kde se pravděpodobně také narodil. Proto již zmiňovaný ženský akt ze středu studijního listu, který je vybudován krouživým pohybem rudky, připomene způsob práce sienského manýristy Giovanniho Antonia Bazziho, zv. Sodoma (1477–1549), a na pravé straně listu Anselmi svou technikou (pravidelné šrafování roztírané prstem) odkazuje k Domenicu Beccafumimu (1486–1551), působícímu rovněž v Sieně. Pražský studijní list lze datovat do dvacátých let 16. století, kdy Michelangelo Anselmi pracoval na výzdobě parmského kostela San Giovanni Evangelista.
Martin Zlatohlávek 2022