Sestoupení buddhy Amidy

Název Sestoupení buddhy Amidy
Název v originálu Amida raigó zu
Místo vzniku Japonsko
Datování 17.–18. století
Adjustace závěsný svitek
Provenience sbírka Jeronyma Colloredo-Mannsfelda; Sbírka grafiky a kresby NGP
Původní umístění zámek Zbiroh
Způsob nabytí získáno převodem 1945
Inventární číslo Vm 137
Tematický celek Buddhistické umění
Sbírka Sbírka umění Asie
Druh uměleckého díla obraz
Rozměry
obraz: výška 149 cm / šířka 73 cm
s montáží: výška 217 cm / šířka 91 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • Hájek 2008, 74–75
    Lubor Hájek, Figurální malba východní Asie, kat. výst., Národní galerie v Praze, Praha 2008
  • Pejčochová 2006, 21
    Michaela Pejčochová (ed.), Asijské umění: Průvodce stálou expozicí Sbírky orientálního umění Národní galerie v Praze, Praha 2006
  • Kesner 1998, 126–127
    Ladislav Kesner, ml. (ed.), Mistrovská díla asijského umění, Praha 1998
  • Hánová 2016a, 117–141, obr. 23
    Markéta Hánová, Sbírka asijského umění v Národní galerii v Praze: Pojetí velkorysosti ve formování sbírky japonského umění a v ikonografii japonského buddhismu, in: Adam Budak – Michaela Pejčochová (eds.), Velkorysost. Umění obdarovat, kat. výst., Národní galerie v Praze, Praha 2016

Obraz s motivem Sestoupení buddhy Amidy je znám pod názvem raigó, „milostivé sestoupení“, a v Japonsku se značně rozšířil spolu se vzestupem školy Čisté země (Džódo-šú) od pozdního 12. století. Ústřední postavou svitku je buddha nekonečného světla Amitábha, v japonském prostředí nazývaný buddha Amida. Amida je zde zobrazen v doprovodu 25 bódhisattvů hrajících na tradiční hudební nástroje. Zdviženou pravou rukou a k zemi skloněnou levou rukou, s nahoru vytočenými dlaněmi a palci dotýkajícími se prostředníčků, zaujímá Amida gesto přijetí (jap. raigó-in), kterým věřícího přijímá do Západního ráje. Zobrazení typu raigó hrála důležitou roli v pohřebních rituálech školy Čisté země. Kněží přinášeli tyto obrazy do domu věřícího na smrtelném lůžku a vystavovali je u jeho hlavy. Věřící tak měli být povzbuzeni, aby se recitací formule nenbucu do posledního dechu dovolávali pomoci buddhy Amidy. Jinak tyto obrazy sloužily též jako uklidňující příslib přijetí do Západního ráje buddhy Amidy.

Markéta Hánová 2022