Název | Dívka s květinami ve váze |
---|---|
Místo vzniku | Španělsko |
Datování | 1852 |
Datace uvedená | 1852 |
Provenience | sbírka Josefa Nováka, Praha, před 1946; sbírka Jindřicha Bělohříbka, zámek Vinoř, před 1946 |
Původní umístění | zámek Vinoř |
Způsob nabytí | získáno v roce 1946 |
Inventární číslo | DO 4848 |
Katalogové číslo | 14 |
Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Značeno | signováno |
Nápis | Fco. Jubany 1852 |
Rozměry |
bez rámu: výška 99 cm / šířka 79 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Dílo malíře Francisca Jubanyho (katalánsky Francesc Jubany Carreras) zůstává nepříliš známé v důsledku napoleonských válek, během nichž byl zajat a unesen do Francie; zde nakonec strávil téměř čtyřicet let, takže jeho dílo je spíše k nalezení ve Francii. Ani nejobsáhlejší příručky umění 19. století se jeho tvorbě příliš nevěnují, sotva jej zmiňují. K Jubanyho rehabilitaci přispěl až Josep Folch i Torres (1973, s. 20−21). Do celkového kontextu pak malíře zařadil až Francesc Fontbona (1983, s. 27), jenž také otiskl reprodukci pražského obrazu. Jde o jeden z malířových posledních obrazů, neboť Jubany zemřel 11. 6. 1852. Je sice známo, že se věnoval malbě květin a portrétu – oba žánry pěstoval i ve francouzském Tournusu, kam byl deportován napoleonskými vojsky – ale konkrétní díla ještě zůstávají ukryta. Do vlasti se vrátil až ve čtyřicátých letech. Z jeho dosud známých obrazů je tento jediný žánrový; převažují mytologické náměty opírající se o francouzskou akademickou malbu.
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2020