Název | Amidova trojice z kláštera Zenkódži a Buddhova parinirvána |
---|---|
Místo vzniku | Japonsko |
Datování | 16.–17. století |
Adjustace | závěsný svitek |
Provenience | sbírka Václava Viléma Štecha |
Způsob nabytí | zakoupeno 1973 |
Inventární číslo | Vm 3205 |
Tematický celek | Buddhistické umění |
Sbírka | Sbírka umění Asie |
Druh uměleckého díla | obraz |
Rozměry |
obraz: výška 36 cm / šířka 46 cm
s montáží: výška 104 cm / šířka 55 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Obraz spojuje dvě kultovní ikony japonského buddhismu: Amidovu trojici (Amida sanzon) z kláštera Zenkódži ve městě Nagano a Buddhovu parinirvánu (nehanzu). Jedná se o buddhistický tisk provedený technikou dřevořezu, který je kolorován tekutým zlatem a barvami. Motiv Amidovy trojice se vyskytuje také jako papírový talisman ofuda, jelikož přímo odkazuje na známé kultovní sousoší z pozlaceného bronzu z kláštera Zenkódži v Naganu, které tvoří buddha Amida a jeho dva průvodci – bódhisattvové Kannon (z pohledu diváka na pravé straně) a Seiši (z pohledu diváka vlevo). Klášter patří mezi poutní místa amidistického kultu v provincii Šinano (dříve Šinšú) a sousoší triády představuje devoční kopii (maedači honzon). U piedestalu pod stojícími sochami jsou zobrazeni Honda Jošimicu, kterému se přičítá, že roku 602 znovu nalezl původní sochu Amidovy triády, a jeho manželka Jajoi přinášející obětiny.
Markéta Hánová 2022