Název | Opice tápající po odrazu měsíce |
---|---|
Název v originálu | Enkózu sokugecu zu |
Místo vzniku | Japonsko |
Datování | počátek 18. století |
Adjustace | závěsný svitek |
Provenience | sbírka Džiróhačiho Sacumy |
Způsob nabytí | získáno darem 1937 |
Inventární číslo | Vm 444 |
Tematický celek | Buddhistické umění |
Sbírka | Sbírka umění Asie |
Druh uměleckého díla | obraz |
Rozměry |
obraz: výška 113 cm / šířka 27 cm
s montáží: výška 191 cm / šířka 30 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Svitek představuje jednu z mnoha metafor zenové malby upozorňující na omyly a ponaučení pomocí paradoxních hádanek, tzv. kóanů, pěstovaných v meditativním cvičení zenu. Tento didaktický obraz ilustruje na motivu opice sahající po odrazu měsíce poučení, že zen je jednou z cest k duchovnímu prozření (satori). Ačkoli se totiž může zdát, že cíl je sám o sobě zřejmý a viditelný jako měsíc na hladině, je to pouhý klam. Opice, která se snaží i přes zjevný strach dosáhnout na měsíc, je alegorickým vyjádřením tápající mysli, která touží po duchovním probuzení. Autor podtrhl komičnost výjevu nesmyslného konání opice také výrazným kontrastem mezi drobným opičím tělem a protáhlýma rukama. Obraz vychází z čínských předloh, a to především v Japonsku uctívaného čínského malíře jménem Mu-čchi (jap. Mokkei, zemřel mezi lety 1269–1274). Mu-čchiho styl tušové malby, založený na štětcové technice uvolněných a expresivních tahů, vstřebala řada japonských malířů v čele s Hasegawou Tóhakuem nebo malířů školy Kanó, mezi něž patřil i autor našeho svitku Cunenobu.
Markéta Hánová 2022