| Název | Tisíciruký bódhisattva Kannon |
|---|---|
| Název v originálu | Sendžu Kannon |
| Místo vzniku | Japonsko |
| Datování | 16.–17. století |
| Adjustace | závěsný svitek |
| Provenience | sbírka Jeronyma Colloredo-Mannsfelda; Sbírka grafiky a kresby NGP |
| Původní umístění | zámek Zbiroh |
| Způsob nabytí | získáno převodem 1945 |
| Inventární číslo | Vm 140 |
| Tematický celek | Buddhistické umění |
| Sbírka | Sbírka umění Asie |
| Druh uměleckého díla | malba |
| Rozměry |
obraz: výška 98 cm / šířka 49 cm
s montáží: výška 184 cm / šířka 67 cm
|
| Materiál | |
| Technika | |
| Literatura |
Obraz bódhisattvy Avalókitéšvary s tisíci rukama představuje jednu z nejoblíbenějších ikon mahájánového buddhismu. Jakožto nositel nejvroucnějších symbolů nekonečné štědrosti a všemohoucnosti má schopnost rozdávat spásu všem prostřednictvím nezměrného počtu svých rukou. V Japonsku je nejzobrazovanější bódhisattva soucitu znám jako Kannon a může mít jak mužskou, tak ženskou podobu. Malba je provedena s pečlivým zřetelem na detailní popis figury a všech jejích atributů. Postava Kannon stojící na lotosu – symbolu duchovní čistoty – je obklopena zlatou aureolou tisíců rukou kontrastující s tmavým pozadím. Na každé rozevřené dlani je zobrazeno oko, symbolizující vševidoucí zrak Kannon. Hlava Kannon je korunována dvěma řadami deseti hlav bódhisattvů a hlavou buddhy Amidy – vládce Západního ráje, jehož postava také ční uprostřed této koruny – na jejím vrcholku. Z obou stran vystupuje celkem 42 rukou s různými gesty nebo symbolickými atributy. Tento svitek patří do kategorie votivních svitků odrážejících vliv ezoterních buddhistických učení škol Šingon a Tendai. Nápis na pravém dolním okraji svitku přímo cituje sútru Dháraní (jap. Sendžu Darani sútra), vzývající Tisícirukou Kannon, jež sloužila k rituálním recitacím.
Markéta Hánová 2022