| Název | Bílé torzo |
|---|---|
| Název v originálu | Torse blanc |
| Datování | 1916 |
| Provenience | Vystaveno na výstavě Archipenka (Praha 1923, Devětsil), č. kat. 18. Sbírka Dr. Richarda Salzmanna. Zakoupeno nákupní komisí v roce 1965 od soukromého sběratele, R. Salzmanna. |
| Způsob nabytí | Nákup 1965 |
| Inventární číslo | P 5255 |
| Katalogové číslo | 89 |
| Tematický celek | Francouzské sochařství 19. a 20. století |
| Sbírka | Sbírka moderního umění |
| Druh uměleckého díla | socha |
| Značeno | Archipenko |
| Rozměry |
výška 48 mm
|
| Materiál | |
| Literatura |
Dílo Stojící torzo vzniklo v nejproduktivnějším období Archipenkovy tvorby, kdy umělec mezi lety 1908–1921 pobýval v Paříži. Mramorová skulptura vycházející z helénských, egyptských a kykladských vzorů, transformovaných do avantgardních poloh redukcí hmoty a zjednodušených objemů, byla vytvořena v roce 1916. Ve dvacátých letech vznikaly její bronzové odlitky, v roce 1942 poté sochař vytvořil terakotovou verzi. Silueta ženského aktu je vystavěna s architektonickou precizností. Kolena torzální figury jsou lehce pokrčená, ramena nakloněná a tělo prohnuté v elegantní esovité křivce, která finesuje výsledné pojetí. Archipenko vyšel ze studia lidského těla, ale zároveň se ponořil do osobité elementarizace a dezintegrace výsledného tvaru. Jeho přístup ovlivnil vývoj figurálního sochařství první poloviny 20. století. Právě Bílé torzo emblematicky dokládá stylový posun od porodinovského sochařství a v této poloze bylo propagováno v katalogu sochařovy monografické výstavy (1981). Mramorová verze byla vystavena v Praze na výstavě Archipenkova díla v roce 1923. Otázkou zůstává, zda se jedná o stejný exemplář, který Národní galerie získala do své sbírky v roce 1965 od soukromého sběratele, Dr. Richarda Salzmanna, pod názvem Akt ženy.
Martina Bezoušková 2022