Název | Sedící |
---|---|
Název v originálu | Torse de femme |
Datování | 1921 – 1922 |
Provenience | Vystaveno na výstavě Archipenka (Praha 1923, Devětsil)?. Sbírka Společnosti přátel Moderní galerie. Získáno 1938 do správy Moderní galerie. V roce 1961 převedeno do trvalé správy NG. |
Způsob nabytí | převod |
Inventární číslo | P 4256 |
Katalogové číslo | 88 |
Tematický celek | Francouzské sochařství 19. a 20. století |
Sbírka | Sbírka moderního umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Značeno | Archipenko |
Rozměry |
výška 45 cm
|
Materiál | |
Literatura |
Kořeny figurálního znázornění se v pojetí Archipenka obracely k archaickému Řecku i staroegyptským a africký předobrazům. ,,Žena je mu výhradným, ale bohatým repertoárem, v němž sochař posunul poučení z tanagerských sošek do oblých, splývavých tvarů,“ napsal Karel Teige v jedné z prvních sochařových monografií. (Teige 1923, s. 10) Archipenko byl zpočátku vizuálně uchvácen tvorbou Augusta Rodina, ale na rozdíl od něj pracoval se zkratkami plastických tvarů, které jsou finesovány obrysovou linkou. Stylový posun se v Archipenkově tvorbě odehrál po setkání s kubisty, s nimiž sochař před rokem 1910 vystavoval na Podzimním salonu a na Salonu nezávislých. Začal aplikovat kubistické principy, nepřestal se však zajímat o objemy a světelné reflexe na povrchu hmoty, jak dokazuje i plastika Sedící. Zjednodušené geometrické objemy ženského těla se doplňují se splývajícími liniemi fyziognomických rysů. Ty byly teoretikem Karlem Teigem označeny ,,hravými arabeskami kubistické chuti“ a elegantním způsobem povrch díla zjemňují a zaoblují. (Teige 1923, s. 11) V roce 1922 Archipenko představil dílo v sádře na výstavách v Berlíně, Mannheimu a Frankfurtu, ale zároveň se objevily i první reprodukce mramorové verze. V roce 1923 organizoval Devětsil pražskou výstavu Archipenkova díla, kde se mramor taktéž objevil (č. kat. 19).
Martina Bezoušková 2022