Název | Kristus se zjevuje Panně Marii |
---|---|
Místo vzniku | Španělsko – Kastilie |
Datování | kolem 1490 |
Provenience | sbírka Jana Kruliše, Praha, před 1949 |
Způsob nabytí | získáno v roce 1949 |
Inventární číslo | O 2851 |
Katalogové číslo | 15 |
Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Rozměry |
bez rámu: výška 995 mm / šířka 590 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Východisko obrazu lze hledat v kompozici se stejným námětem z triptychu Života a smrti Krista od Rogera van der Weydena v Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin – Preussicher Kulturbesitz (kolem 1440–1444, tzv. Mirafloreský oltář, podle kartouzy Miraflores u Burgosu, odkud pochází) a její replice v The Metropolitan Museum of Art v New Yorku (tzv. Granadský oltář). Umělec mohl znát tato díla přímo z vlastní zkušenosti, protože oba triptychy byly již po roce 1445 ve Španělsku (Gaya Nuño 1964, s. 20, č. kat. 7–10). Silně plastická modelace obličejů, rukou i nohou je vytvořena jemnými přechody stínů, nerespektuje však vždy anatomii a uchyluje se k jistému schematismu postav. Hubené, téměř hůlkovité nohy jsou modelovány sice se smyslem pro objem, ale poněkud schematicky a strnule. Obraz si i přes tvrdý přepis uchovává značný flámský charakter – jak krajinou, tak záhybovým systémem lámané draperie, nebo grisaillovým podáním některých částí –, avšak hrubší a drsnější rukopis a příznačná tonalita s všepřítomnou olivovou zelení jsou charakteristické pro kastilskou školu hispanoflámského směru. Schematismus štíhlého a protáhlého těla Kristova odkazuje k Mistrovi rodu Luna, označovanému podle rodiny, pro niž pracoval. Činnost tohoto umělce je doložena při práci na malířské výzdobě paláce Infantado, jedné z nejvýznamnějších španělských renesančních staveb, která vznikla na objednávku rodiny Mendozů v Guadalajaře v letech 1480 až 1483. Sňatkem Íñiga Lópeze de Mendozy a Marie de Luna přešel umělec spolu s Mistrem sv. Ildefonsa do služeb Mariina otce D. Álvara de Luna a byla jim svěřena práce na oltáři kaple sv. Jakuba v toledské katedrále. Na základě analýzy toledského retáblu a dochovaných listinných dokumentů, v nichž se konstatuje, že dílo bylo v prosinci 1484 zadáno malířům Juanovi Rodríguezovi de Segovia a Sanchovi de Zamora, ztotožnil Gudiol (1965, s. 337) prvního umělce s Mistrem rodu Luna a druhého s Mistrem sv. Ildefonsa. Tato identifikace nebyla jednoznačně přijata a část autorů používá nadále anonymnějšího označení. Hispanizace flámských modelů postoupila u Mistra rodu Luna (Juana Rodrígueze de Segovia) poněkud méně než u jiných umělců konce století, figurální typy mají ryze španělskou vážnost i sílu niterného citu, kromě toho se ale jeho malba vyznačuje, jak je to ve Španělsku obvyklé, zvýšenou péčí o ornamenty oděvů a interpretaci flámské krajiny. Tvaroslovím připomíná malba, kterou můžeme datovat do devadesátých let 15. století, velké flámské mistry první poloviny 15. století, zprostředkované Mistrem ze Sopetránu (Gudiol 1965, s. 338).
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2020