Hlava ženy (Fernanda)

(25. 10. 1881 – 8. 4. 1973)
Název Hlava ženy (Fernanda)
Název v originálu Buste de Femme (Fernande)
Datování 1909
Provenience Galerie Ambroise Vollarda. Zakoupeno V. Kramářem od Ambroise Vollarda v roce 1911. Vystaveno Praha 1913 (č. kat. 25 /?/); Praha 1923 (č. kat. 389, Sbírka dra Vincence Kramáře v Praze); Praha 1935 (č. kat 97). Do NG získáno darem od V. Kramáře v roce 1960.
Původní umístění Sbírka V. Kramáře
Způsob nabytí Dar
Inventární číslo P 3834
Katalogové číslo 84
Tematický celek Francouzské sochařství 19. a 20. století
Sbírka Sbírka moderního umění
Druh uměleckého díla socha
Značeno vzadu na šíji: Picasso
Rozměry
výška 40 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • Bonito Oliva – Kotalík 1981, s. 58
    Achille Bonito Oliva – Jiří Kotalík, Arte Maestra: da Monet a Picasso. Cento capolavori della Galerie Nazionale di Praga (kat. výst.), Casa Editrice Adriano Salani, Firenze 1981
  • Praha 1923
    Výstava francouzského umění XIX. a XX. století (kat. výst.), SVU Mánes, Praha 1923.
  • Hartmann-Procházka 1966, č. kat. 97
    Petr Hartmann – Václav Procházka, Francouzské sochařství ze sbírek Národní galerie (kat. výst.), Národní galerie v Praze, Praha 1966.
  • Macková 1966, č. kat. 11
    Olga Macková, Sbírka francouzského umění, Národní galerie v Praze, Praha 1966.
  • Hulíková-Urban-Wittlich 2019, č. kat. 63
    Veronika Hulíková – Otto M. Urban – Filip Wittlich (eds.), Umění Dlouhého století, 1796–1918, průvodce expozicí Sbírky umění 19. století a klasické moderny, Národní galerie v Praze, Praha 2019.
  • Macková-Štech 1962
    Sbírka francouzského umění: Národní galerie v Praze (kat. exp.), Národní galerie v Praze, Praha 1962.
  • Uhrová-Müllerová-Vlček 2003 2003, s. 64, 83
    Olga Uhrová – Katarína Müllerová – Tomáš Vlček (eds.), Francouzské umění 19. a 20. století, Národní galerie v Praze, Praha 2003.
  • Janištinová-Juříková-Uhrová-Zemánek 1994, č. kat. 93
    Anna Janištinová – Jiří Zemánek – Madgalena Juříková – Olga Uhrová, Národní galerie v Praze. Francouzské umění 19. a 20. století, Réunion des Musées Nationaux – Národní galerie v Praze, Praha 1994.
  • Janištinová-Juříková-Uhrová-Zemánek 1995, č. kat. 19
    Anna Janištinová – Jiří Zemánek – Madgalena Juříková – Olga Uhrová, Galerie nationale de Prague. L´art français des 19e et 20 siècles, Réunion des Musées Nationaux – Národní galerie v Praze, Paris 1995.
  • Kesner 1961
    Ladislav Kesner, Národní galerie v Praze. Sbírky ve Šternberském paláci, Národní galerie v Praze, Praha 1961.
  • Budak–Pejčochová 2016, č. kat. 63
    Adam Budak – Michaela Pejčochová (eds.), Velkorysost. Umění obdarovat, kat. výst., Národní galerie v Praze, Praha 2016
  • Chevillot – Le Normand-Romain 2017, č. kat. 77
    Catherine Chevillot – Antoinette Le Normand-Romain (eds.), Rodin. Le livre du centenaire, kat. výst., Réunion des musées nationaux – Musée Rodin, Paris 2017
  • Praha 1935
    Katalog výstavy francouzského moderního sochařství (kat. výst.), Praha 1935
  • Stein 1912, č. kat. 24
    Gertrude Stein, Pablo Picasso, Camera Work, August 1912, speciální číslo, s. 29–30.
  • Einstein 1926, s. 68–87
  • Zervos 1928
    Christian Zervos, Pablo Picasso, Oeuvres de 1906 à 1912 (Paris, 1932), sv. II, André Level, Paris 1928
  • Olivier 1933, s. 286
    Fernande Olivier, Picasso et ses amis, Paris 1933.
  • Barr Jr. 1936
    Alfred H. Barr Jr., Cubism and Abstract Art (kat. výst.), Museum of Modern Art, New York 1936
  • Giedion-Welcker 1937, s. 143
    Carola Giedion-Welcker, Moderne Plastiz, Girsberger, Zürich 1937
  • Barr Jr. 1939, č. kat. 212
    Alfred H. Barr Jr., Picasso: Forty Years of His Art (kat. výst.), Museum of Modern Art, New York 1939
  • Zervos 1942, s. 36–37
    Christian Zervos, Pablo Picasso. Works from 1912 to 1917, Éditions Cahiers dʼArt, Paris 1942
  • Rosenblum 1976, č. kat. 188
    Robert Rosenblum, Cubism and Twentieth Century Art, Harry N. Abram, New York 1976.
  • Fiala 1961
    Vlastimil Fiala, Picasso: el mago de la forma, Artia, Praha 1961
  • Fiala 1961, č. kat. 83
    Vlastimil Fiala, Picasso: el mago de la forma, Artia, Praha 1961
  • Penrose 1967, sv. IIb, č. kat. 573
    Roland Penrose, The Sculpture of Picasso (kat. výst.), The Museum of Modern Art, New York 1967.
  • Golding 1968, s. 81–83, 169
    John Golding, Cubism: A History and an Analysis 1907–1914, Harper & Row, New York 1968.
  • Spies 1971, č. kat. 24
    Werner Spies, Sculpture by Picasso, with a Catalogue of the Works, Harry N. Abrams, New York 1971.
  • Russoli-Minervino 1972, č. kat. 296
    Franco Russoli – Fiorella Minervino, L´Opera completa di Picasso cubista, Rizzoli, Milano 1972.
  • Daval 1973, s. 268
    Jean-Luc Daval, Journal de lʼart moderne 1864–1914, Skira, Milano 1973
  • Cachin–Minervino 1977
    Françoise Cachin – Fiorella Minervino, Tout lʼoeuvre peint de Picasso, 1907–1916, Flammarion, Paris 1977
  • Daix – Rosselet 1979, č. kat. 296
    Pierre Daix – Joan Rosselet, Le Cubisme de Picasso. catalogue raisonné de lʼoeuvre peint 1907–1916, Ides et Calendes, Neuchâtel 1971
  • Johnson 1977, s. 67
  • Palau i Fabre 1981, č. kat. 228
    Joseph Palau i Fabre, Picasso v Katalánsku, Odeon, Praha 1981.
  • Spies-Piot 1983, č. kat. 1205
    Werner Spies – Christine Piot, Pablo Picasso: Das Plastische Werk: Werkverzeichnis der Skulpturen (kat. výst.), Nationalgalerie Berlin, Stuttgart 1983.
  • Spies 1989, s. 29–30, 36–37
    Werner Spies, La eskultura de Picasso. Catálogo de la escultura (kat. výst.), Poligrafa, Barcelona 1989.
  • Spies-Piot 2000, č. kat. 24
    Werner Spies – Christine Piot, Picasso: The Sculptures (kat. výst.), Centre Georges Pompidou, Ostfildern-Ruit, Paris 2000.
  • Rosenblum 2001, č. kat. 24
    Robert Rosenblum, Cubism and Twenthieth-century art, H. N. Abrams, Michigan University 2001.
  • Fletcher 2003
    Valerie J. Fletcher, Picasso: The Cubist Portraits of Fernande Olivier, kat. výst., National Gallery of Art, Washington D.C. – Princeton 2003
  • FitzGerald 2006, s. 184-185
    Michael FitzGerald, Picasso and American Art, kat. výst., Whitney Museum of American Art, New York 2006
  • Widmaier 2006, s. 36, 386
    Diana Widmaier, Picasso, in: Cézanne to Picasso: Ambroise Vollard, Patron of the Avant-Garde, kat. výst., The Metropolitan Museum of Art. New York 2006
  • New York 2014, č. kat. 35
    Casting Modernity: Bronze in the XXth Century (kat. výst.), Mnuchin Gallery, New York 2014.
  • Hyman 2015, č. kat. 30
    Alan Hyman (ed.), The Picasso Project: Picassoʼs Paintings, Watercolors, Drawings, and Sculpture, A Comprehensive Illustrated Catalogue, 1885–1973, Analytic Cubism, 1909–1912, San Francisco 2015.
  • Cowling 2016, č. kat. 1909-214
    Elizabeth Cowling (ed.), Picasso Portraits, kat. výst., National Portrait Gallery London, London 2016
  • Leonardi-Pullen 2017, s. 21, 229
    Renzo Leonardi – Derek Pullen, Picasso’s Sculpture 'Head of a Woman (Fernande)' 1909: A Collaborative Technical Study, Colloque Picasso Sculptures 2017, s. 1–9.
  • Hlaváček 1964, č. kat. 389
    Luboš Hlaváček, Picasso, Braque, Derain, Filla, Kubišta ze sbírky dr. Vincence Kramáře (kat. výst.), Galerie Vincence Kramáře, Praha 1964.
  • Petrová 1981, č. kat. 100
    Eva Petrová, Picasso v Československu, Odeon, Praha 1981.
  • Terenzi-Kotalík 1988, č. kat. 6
    Claudia Terenzi – Jiří Kotalík, Impressionismo, Simbolismo, Cubismo, Arte a Praga – Arte a Parigi (kat. výst.), Electa, Roma 1988.
  • Madrid 1990, č. kat. 93
    Cubismo en Praga: obras de la Galeria nacional, Museu Picasso, Madrid 1990.
  • Švestka-Vlček 2006, č. kat. 121
    Jiří Švestka – Tomáš Vlček, Český kubismus 1909–1925, Modernista, Praha 2006.
  • Kesner 1992, 1981
    Ladislav Kesner, Život v umění. Vincenc Kramář 1877–1960 (kat. výst.), Národní galerie v Praze, Praha 1992
  • Uhrová-Lahoda 2000, č. kat. 21
    Vojtěch Lahoda – Olga Uhrová, Vincent Kramář. Od starých mistrů k Picassovi (kat. výst.), Národní galerie v Praze, Praha 2000.
  • Uhrová 2008, č. kat. 28
    Olga Uhrová, Picasso ve sbírkách Národní galerie v Praze, Národní galerie v Praze, Praha 2008.
  • Kotalík 1980, s. 258

Hlavu Fernandy zakoupil do své kolekce v roce 1911 Vincenc Kramář prostřednictvím galeristy Ambroise Vollarda. Ve sbírce Kramáře se nacházela i dnes ztracená, takřka identická měděná plaketa Hlava ženy, kterou český sběratel zakoupil od Clovise Sagota v prosinci téhož roku. Obě díla zapadala do koncepce jeho sběratelských počinů, zaměřených na díla Pabla Picassa z let 1907–1913. ,,Při výběru prací pro svou sbírku projevil dr. Kramář nejen vyspělost vkusu, kultivovanost uměleckého citu, ale přímo geniální postřeh, s nímž rozpoznal, v samých počátcích nového hnutí, jeho příští historický význam.“ (Praha 1964, s. 13) Analýza formy, dosahující u Picassa jednoho ze svých vrcholů kolem roku 1910, je patrná již v Hlavě ženy a značí počátek periody analytického kubismu, který se vyznačoval precizním rozkladem tvarů do jejich kubické až krystalické podoby. Prostorová dimenze plastického média zároveň přidává nové úhly pohledů, které divák může vnímat. Znázornění Fernandy, jejíž tvarová dekonstrukce se odehrává především v lebeční části, je expresivně stylizované a využívá světelných efektů vytvářených záhyby hmoty. ,,Picasso v této hlavě vytvořil dílo, jehož výtvarný princip rozhodujícím způsobem ovlivnil další vývoj moderního sochařství,“ a jednoznačně zapůsobil na českého malíře Emila Fillu i další modernisty. (Praha 1964, s. 20)

Martina Bezoušková 2022