Sedící akt

(4. 11. 1874 – 30. 10. 1946)
Název Sedící akt
Název v originálu Femme allongée; Femme nue assise; Jeune femme nue assise
Datování (1919)
Provenience Zakoupeno československým státem 1923, deponováno 1925 v MG.
Způsob nabytí státní nákup
Inventární číslo P 1062
Katalogové číslo 80
Tematický celek Francouzské sochařství 19. a 20. století
Sbírka Sbírka moderního umění
Druh uměleckého díla socha
Značeno vzadu: C. Despiau
Nápis zespoda podstavce nalepený štítek Moderní galerie Království Českého / Despiau / Čís. 1153 / Akt
Rozměry
výška 21 cm / šířka 23 cm / Hloubka 14 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • Volavka 1936, č. kat. 359
    Vojtěch Volavka, Průvodce po Moderní galerii (kat. výst.), Moderní galerie, Praha 1936.
  • Honty-Mašín 1958, s. 9
    Tibor Honty – Jiří Mašín, Francouzské sochařství ze sbírek Národní galerie, Národní galerie v Praze, Praha 1958.
  • Hartmann-Procházka 1966, č. kat. 49
    Petr Hartmann – Václav Procházka, Francouzské sochařství ze sbírek Národní galerie (kat. výst.), Národní galerie v Praze, Praha 1966.
  • Macková 1966, č. kat. 77
    Olga Macková, Sbírka francouzského umění, Národní galerie v Praze, Praha 1966.
  • Uhrová-Müllerová-Vlček 2003, č. kat. 107
    Olga Uhrová – Katarína Müllerová – Tomáš Vlček (eds.), Francouzské umění 19. a 20. století, Národní galerie v Praze, Praha 2003.
  • Macková-Štech 1962, č. kat. 135
    Sbírka francouzského umění: Národní galerie v Praze (kat. exp.), Národní galerie v Praze, Praha 1962.
  • Volné směry XXIV 1926, s. 32
  • Deshairs 1930, č. kat. 1919
    Léon Deshairs, Charles Despiau, G. Crès, Paris 1930
  • Praha 1935, č. kat. 61
    Katalog výstavy francouzského moderního sochařství (kat. výst.), Praha 1935
  • Lebon 1995, č. kat. 63-T
    Élisabeth Lebon, Charles Despiau (1874–1946) catalogue raisonné de l'oeuvre sculpté (disert. práce), Sorbonne, Paris 1995.

Charles Despiau tvořil ve stínu velkých sochařských mistrů přelomu století a jeho přejatá rodinovsko-bourdellovská koncepce se objevuje ve formální stránce některých děl. Sochař pečlivě studoval své modely a promyšleně budoval hmotu do kompaktních objemů s mělkou modelací. Komorní plastika Sedící akt byla zakoupena československým státem a deponována v Moderní galerii v roce 1925, tedy o deset let dříve, než bylo Despiauovo dílo veřejností šířeji doceněno v rámci výstavy Francouzské moderní sochařství. Vyznačuje se smyslem pro citové a plastické nuance. Pohybový akcent je přenesen na horní část těla, šroubovitě vytočené doprava. Hlava naopak pohledem směřuje k levému rameni. Pravá ruka je volně položena přes levou nohu. Váha těla je přenesena na levou zapřenou ruku, zatímco volně položená pravá ruka jen dekorativně dotváří kompozici. Silueta aktu je uzavřena pevným obrysem. Tomu odpovídá i úprava účesu s uzlem stylově navazujícím na řecko-římskou tradici.

Martina Bezoušková 2022