Název | Sedící akt |
---|---|
Název v originálu | Femme allongée; Femme nue assise; Jeune femme nue assise |
Datování | (1919) |
Provenience | Zakoupeno československým státem 1923, deponováno 1925 v MG. |
Způsob nabytí | státní nákup |
Inventární číslo | P 1062 |
Katalogové číslo | 80 |
Tematický celek | Francouzské sochařství 19. a 20. století |
Sbírka | Sbírka moderního umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Značeno | vzadu: C. Despiau |
Nápis | zespoda podstavce nalepený štítek Moderní galerie Království Českého / Despiau / Čís. 1153 / Akt |
Rozměry |
výška 21 cm / šířka 23 cm / Hloubka 14 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Charles Despiau tvořil ve stínu velkých sochařských mistrů přelomu století a jeho přejatá rodinovsko-bourdellovská koncepce se objevuje ve formální stránce některých děl. Sochař pečlivě studoval své modely a promyšleně budoval hmotu do kompaktních objemů s mělkou modelací. Komorní plastika Sedící akt byla zakoupena československým státem a deponována v Moderní galerii v roce 1925, tedy o deset let dříve, než bylo Despiauovo dílo veřejností šířeji doceněno v rámci výstavy Francouzské moderní sochařství. Vyznačuje se smyslem pro citové a plastické nuance. Pohybový akcent je přenesen na horní část těla, šroubovitě vytočené doprava. Hlava naopak pohledem směřuje k levému rameni. Pravá ruka je volně položena přes levou nohu. Váha těla je přenesena na levou zapřenou ruku, zatímco volně položená pravá ruka jen dekorativně dotváří kompozici. Silueta aktu je uzavřena pevným obrysem. Tomu odpovídá i úprava účesu s uzlem stylově navazujícím na řecko-římskou tradici.
Martina Bezoušková 2022