Kráva

(19. 4. 1874 – 17. 10. 1932)
Název Kráva
Název v originálu La Vache
Datování (1905)
Provenience Zakoupeno 1931 z Umělecké besedy, převzato do MG.
Původní umístění Umělecká beseda
Způsob nabytí Nákup 1931
Inventární číslo P 1447
Katalogové číslo 79
Tematický celek Francouzské sochařství 19. a 20. století
Sbírka Sbírka moderního umění
Druh uměleckého díla socha
Značeno vpředu na podstavci: JANE POUPELET
Rozměry
výška 24 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • Volavka 1932, č. kat. 325
    Vojtěch Volavka, Průvodce po moderní galerii (kat. exp.), Moderní galerie, Praha 1932.
  • Volavka 1933, č. kat. 325
    Vojtěch Volavka, Průvodce po Moderní galerii (kat. výst.), Moderní galerie, Praha 1933.
  • Volavka 1934, č. kat. 325
    Vojtěch Volavka, Průvodce po Moderní galerii (kat. výst.), Moderní galerie, Praha 1934.
  • Volavka 1936, č. kat. 364
    Vojtěch Volavka, Průvodce po Moderní galerii (kat. výst.), Moderní galerie, Praha 1936.
  • Honty-Mašín 1958, s. 9
    Tibor Honty – Jiří Mašín, Francouzské sochařství ze sbírek Národní galerie, Národní galerie v Praze, Praha 1958.
  • Hartmann-Procházka 1966, č. kat. 96
    Petr Hartmann – Václav Procházka, Francouzské sochařství ze sbírek Národní galerie (kat. výst.), Národní galerie v Praze, Praha 1966.
  • Macková 1966, č. kat. 139
    Olga Macková, Sbírka francouzského umění, Národní galerie v Praze, Praha 1966.
  • Macková-Štech 1962, č. kat. 141
    Sbírka francouzského umění: Národní galerie v Praze (kat. exp.), Národní galerie v Praze, Praha 1962.
  • Masaryková 1947, č. kat. 342
    Anna Masaryková, Sbírka moderního umění Národní galerie v Praze (kat. výst.), Národní galerie v Praze, Praha 1947.
  • Praha 1931, č. kat. 392
    LʼÉcole de Paris. Francouzské moderní umění, Obecní dům, Alšova síň Umělecké Besedy, Praha, 1931.
  • Praha 1935, č. kat. 108
    Katalog výstavy francouzského moderního sochařství (kat. výst.), Praha 1935
  • Kahn 1926, s. 79–84
    Gustave Kahn, Jane Poupelet, LʼArt et les Artistes, Décembre 1926, s. 79–84.
  • Hautecoeur-Ladoué 1931, s. 83
    Louis Hautecoeur – Pierre Ladoué, Musée national du Luxembourg: catalogue des peintures et des sculptures, Éd. Musées Nationaux Palais du Louvre, Paris 1931.
  • Cassou–Dorival–Homolle 1954, s. 211
    Jean Cassou – Bernard Dorival – Geneviève Homolle, Musée national d''art moderne: catalogue-guide, Éd. des Musées nationaux, Paris 1954
  • Jane Poupelet 2005, č. kat. 23
    Jane Poupelet 1874–1932: la beauté dans la simplicité (kat. výst.), Gallimard, Paris 2005.

Jane Poupelet započala svou sochařskou kariéru pod pseudonymem Simon de la Vergne. Usilovala o prostou sochařskou krásu, což je patrné především v jejích figurálních dílech, ale také v zobrazeních zvířat. Její drobné plastiky zvířat žijících na farmě nebo domestikovaných vycházejí z přípravných kreseb podle přírody. Výsledek je ale s ohledem na formu zjednodušen a dotvořen stylizací – v případě tohoto díla hřbetní linkou krávy. V této souvislosti se nabízí inspirace v kultickém uctívání zvířat v náboženství mimoevropských civilizací. Stejný námět sochařka ovšem využila v díle Vesničan a kráva (1907), které zachycuje prostý život na venkově. Nabídka k zakoupení do sbírek Moderní galerie přišla v roce 1931 od Výtvarného odboru Umělecké besedy. Kupní cena byla po vyjednávání snížena na 90 000 Kč za plastiku Krávy, obraz Cirkus od Marca Chagalla, obraz Ulice na předměstí od Maurice Utrilla a 36 grafických listů od různých autorů.

Martina Bezoušková 2022