Dívka se džbánem

(17. 1. 1866 – 7. 1. 1931)
Název Dívka se džbánem
Název v originálu Jeune fille à la cruche; Porteuse dʼeau; Jeune Fille au pichet
Datování 1910 – 1914
Provenience Sbírka Oskara Federera. Vystaveno Praha 1935 (č. kat. 7). Získáno 1935 ze sbírky Oskara Federera do sbírky MG.
Způsob nabytí depozitum
Inventární číslo P 1556
Katalogové číslo 78
Tematický celek Francouzské sochařství 19. a 20. století
Sbírka Sbírka moderního umění
Druh uměleckého díla socha
Značeno J Bernard No 3; Alexis Rudier / Fondeur Paris.
Rozměry
výška 175 mm
Materiál
Technika
Literatura
  • Benoist 1932, s. 217–228
    Luc Benoist, Joseph Bernard (1866–1931), Gazette des Beaux-Arts, 1932, č. 2, s. 217–228
  • Volavka 1936, č. kat. 587
    Vojtěch Volavka, Průvodce po Moderní galerii (kat. výst.), Moderní galerie, Praha 1936.
  • Honty-Mašín 1958, s. 9, 94
    Tibor Honty – Jiří Mašín, Francouzské sochařství ze sbírek Národní galerie, Národní galerie v Praze, Praha 1958.
  • Hartmann-Procházka 1966, č. kat. 18
    Petr Hartmann – Václav Procházka, Francouzské sochařství ze sbírek Národní galerie (kat. výst.), Národní galerie v Praze, Praha 1966.
  • Macková 1966, č. kat. 18
    Olga Macková, Sbírka francouzského umění, Národní galerie v Praze, Praha 1966.
  • Uhrová-Müllerová-Vlček 2003, č. kat. 139
    Olga Uhrová – Katarína Müllerová – Tomáš Vlček (eds.), Francouzské umění 19. a 20. století, Národní galerie v Praze, Praha 2003.
  • Macková-Štech 1962, č. kat. 120
    Sbírka francouzského umění: Národní galerie v Praze (kat. exp.), Národní galerie v Praze, Praha 1962.
  • Honty 1956, n. pag.
    Tibor Honty, Francouzské sochařství ze sbírek Národní galerie v Praze (soubor 12 fotografií T. Hontyho), Orbis, Praha 1956.
  • Janištinová-Juříková-Uhrová-Zemánek 1994, č. kat. 65
    Anna Janištinová – Jiří Zemánek – Madgalena Juříková – Olga Uhrová, Národní galerie v Praze. Francouzské umění 19. a 20. století, Réunion des Musées Nationaux – Národní galerie v Praze, Praha 1994.
  • Janištinová-Juříková-Uhrová-Zemánek 1995, č. kat. 65
    Anna Janištinová – Jiří Zemánek – Madgalena Juříková – Olga Uhrová, Galerie nationale de Prague. L´art français des 19e et 20 siècles, Réunion des Musées Nationaux – Národní galerie v Praze, Paris 1995.
  • Kesner 1961, s. 63
    Ladislav Kesner, Národní galerie v Praze. Sbírky ve Šternberském paláci, Národní galerie v Praze, Praha 1961.
  • Elsen 1974, s. 121
    Albert Edward Elsen, Origins of Modern Sculpture: Pioneers and Premises, George Braziller, New York 1974
  • Cassou 1947, n. pag.
    Jean Cassou (úvod. text), Sochařství Francie od Rodina ke dnešku (kat. výst.), Umělecká beseda, Praha 1947
  • Seyden 1912, s. 147
  • Alexandre 1925, s. 441
  • Varenne 1925, s. 19
  • Cantinelli 1928
    Richard Cantinelli, Joseph Bernard: Catalogue de lʼoeuvre sculpté, Van Oest, Paris 1928
  • Brunhammer 1975, s. 20
  • Chautant 1977, s. 66, 70–71
    Didier Chautant, Recherches sur la vie et l'oeuvre de Joseph Bernard 1866–1931: sculpteur français, s. n., Paris 1977
  • Chautant 1978, s. 28, 35–38
  • Dorival 1978, s. 449
    Bernard Dorival, Joseph Bernard et l’art indien, Archives de l’art français XXV, 1978, s. 449f
  • Fumet 1978, s. 108
    Stanislas Fumet, J. Bernard (= Les Albums dʼArt Druet XV), Librairie de France, Paris 1978
  • Jullian 1982, s. 5–20
    René Jullian, Joseph Bernard en son temps, Bulletin de la Société des Amis de Vienne LXXVII, 1982, č. 4, s. 5–20.
  • Stoenesco 1983
    Lucien Stoenesco, Catalogue raisonné de l‘oeuvre sculpté de Joseph Bernard (disert. práce), Paris IV – Sorbonne, Paris 1983.
  • Jullian 1989, č. kat. 146, s. 298
    René Jullian, Joseph Bernard, Fondation de Coubertin, Saint-Rémy-les-Chevreuses 1989.
  • Lebon 2003, s. 186
    Élisabeth Lebon, Dictionnaire des fondeurs de bronze dʼart: France, 1890–1950, Marjon, Perth 2003.
  • Chevillot – De Margerie 2009, č. kat. 56, s. 17–19
    Catherine Chevillot – Laure de Margerie, Oublier Rodin? La sculpture à Paris 1905–1914, kat. výst., Musée dʼOrsay – Fundación Mapfre, Paris 2009
  • Praha 1935, č. kat. 7
    Katalog výstavy francouzského moderního sochařství (kat. výst.), Praha 1935
  • Bernard 1932
    Catalogue chronologique de l’oeuvre sculpté de Joseph Bernard, s. l. 1932

V roce 1935 se ve sbírce českého odboru Moderní galerie nacházelo depozitum, Dívka se džbánem, která se stala ukázkou nového modernizujícího sochařského přístupu v opozici vůči rodinovsko-bourdellovskému základu. Sochař Bernard dospěl na začátku 20. století ke zjednodušení fyziognomických prvků. Vytvářel rozpohybované ženské postavy, dekorativně proplouvající prostorem, jako by byly zastavené v čase. Bernardovo úsilí o dokonalou rovnováhu se promítá také do postoje Dívky, jež nadzvedává levou paži, aby vykompenzovala váhu džbánu, který drží ve druhé ruce. Myšlenku protiváhy sochař vyvíjel až v průběhu práce s námětem, jak dokládá rozdíl mezi dvěma verzemi. V ranější variantě Dívky se džbánem z let 1905–1907 je levá ruka natažená, zatímco pozdější verze z doby kolem roku 1910 obsahuje pokrčený levý loket coby rozvinutí pohybové složky kráčející dívky. Bernardova plastika byla vystavena jako ukázka klasicizujících tendencí v moderním tvarosloví nejprve na Podzimním salonu 1912 (č. kat. 91), následně v tzv. sále H na newyorské Armory Show v roce 1913 vedle prací Wilhelma Lehmbrucka nebo Constantina Brâncuși. Na výstavě Section dʼOr byla naopak Dívka se džbánem prezentována vedle plastiky La Force od Antoine Bourdella, vůči jehož hmotové stavbě materiálu se Bernard vymezoval. Podle této plastiky vzniklo množství torz, jedno z nich bylo vystaveno na výstavě Francouzské umění XIX. a XX. století (1923). Exemplář ze sbírky Národní galerie byl vystaven na výstavě Francouzské moderní sochařství (1935), odkud jej zakoupil továrník Oskar Federer. Po jeho emigraci připadla část jeho sbírky státu.

Martina Bezoušková 2022