Název | Akt ženy |
---|---|
Název v originálu | Le Nuage |
Datování | 1908 |
Provenience | Zakoupeno československým státem 1923, deponováno 1925 v MG. |
Způsob nabytí | státní nákup |
Inventární číslo | P 1061 |
Katalogové číslo | 73 |
Tematický celek | Francouzské sochařství 19. a 20. století |
Sbírka | Sbírka moderního umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Značeno | Alexis Rudier Fondeur Paris / Bourdelle |
Rozměry |
výška 31 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Počátky Bourdellova díla jsou spjaty s ateliérem Augusta Rodina, kde sochař působil v letech 1893–1908. Drobný Akt ženy, vytvořený ke konci studijního období, proto ve více ohledech navazuje na Rodinovu tvorbu. Výběr motivu navazuje na mistrovy kresby propletených ženských těl, zachycených rychlými tahy pouze v základní obrysové linii. Návaznost dokládá především Rodinova kresba Nuages, dnes uchovávaná ve sbírce pařížského Musée Bourdelle, z níž si mladší sochař vypůjčil motiv ležícího těla. Bourdelle pokračoval v patosu svého mistra, založeném na citově nadnesených gestech, a plastiku pojal v romanticko-barokizující poloze. Provedení aktu je svým rozměrem velmi intimní, ale zároveň nadsazené objemově cítěnou modelací hrubě opracované hmoty. Póza ženy již nepůsobí dojmem rodinovské pohybové studie, ale je ukázkou Bourdellovy promyšlené snahy o romantizující patos. Karel Teige Bourdella označil za posledního zástupce romantismu, jenž ,,strohý, vážný i pathetický, hledá plastické ozdravění v návratu ke goticko-románskému sochařství, hledá plodná poučení i u Rudea“.Výsledek přitom ukazuje cestu k Bourdellově osobité dekorativní stylizaci, opírající se o poznání starších uměleckých epoch. Nákup díla sjednal Vincenc Kramář přímo v sochařově pařížském ateliéru v roce 1923. Doručení plastiky se ovšem neodehrálo dříve než v roce 1925. Výběr nerozměrného aktu mohla opět podpořit souvztažnost k Bourdellově monografické výstavě v roce 1909, kde byl pod názvem Zora vystaven sádrový odlitek (č. kat. 21).
Martina Bezoušková 2022