Název | Kojící madona |
---|---|
Místo vzniku | Španělsko (?) |
Datování | 18. století |
Provenience | sbírka MUDr. Leopolda Hoffmanna, před 1963 |
Způsob nabytí | získáno v roce 1963 |
Inventární číslo | O 9842 |
Katalogové číslo | 17 |
Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Rozměry |
bez rámu: výška 153 cm / šířka 107 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Obraz je kopií provedenou podle římské Madony s dítětem, zvané též Cikánská kvůli temnějšímu zabarvení pleti (Galerie Corsini v Římě). Jde pravděpodobně o kopii provedenou španělským, snad madridským kopistou ještě na konci 17. nebo spíše v 18. století, a to před přesunutím obrazu do Itálie. Předloha znázorňuje Madonu bez atributů, posazenou v prostředí antických ruin, jak kojí Ježíška. Pražský obraz kompozici zjednodušuje, i když ponechává kompoziční rozvrh těla i draperií. Vyjímá hlavní postavy ze symbolického prostředí tím, že opomíjí architektonické ruiny. Tvář Panny Marie se blíží také typu Madony růžencové ze sbírky Dulwich College v Londýně z let 1675 až 1680, vyvezené ze Španělska v roce 1790, a nahé děcko je zase verzí původně escorialské Růžencové madony, dnes v Museo del Prado. V Čechách se dochovala řada dalších kopií této Murillovy kompozice, převážně z 19. století, například kopie, jež je shodná s dílem z NGP, byla umístěna na zámku Frýdlant a pozdější, z roku 1862, v Moravské galerii v Brně (inv. č. Z 2641).
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2020