Název | Panna Marie se zjevuje sv. Dominikovi a sv. Františkovi |
---|---|
Datování | 20. léta 17. století |
Provenience | Sigmund Landsinger (1855–1939), Mnichov (L. 2358); Společnost vlasteneckých přátel umění (EC 2853) |
Inventární číslo | K 2000 |
Tematický celek | Italská kresba |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | kresba |
Značeno | vlevo nahoře; vlevo uprostřed; vlevo dole (pero) |
Nápis | un puttino in aria che tenga rose rosse col il velo della Madonna; gaudio un puttino che rida con isstrumenti in mano e in attitudine di Allegerezza; il misterio doloroso fare un puttino che isstia guardando le sue rose |
Přípis | verso vpravo dole: 3 (tužka); vlevo nahoře: 44 (tužka) |
Rozměry |
výška 210 mm / šířka 176 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Ačkoliv není práce signována, její autorství je jednoznačné. Protáhlé postavy, plavné siluety a oválné tváře se zběžně naznačenými anatomickými detaily jsou charakteristickými znaky Salvestriniho kreslířského rukopisu. Dílo z NGP lze srovnat například s kresbou Narození Marie Medicejské (Florencie, Galleria degli Uffizi, inv. č. 9682 F) nebo se studií s námětem Ctnosti truchlí u hrobu arcivévody Cosima II. (Florencie, Biblioteca Marucelliana, inv. č. A 118). Pravděpodobně se jedná o studii k neznámému obrazu. Z poznámek, které si umělec zaznamenal na okraji listu, je patrná jeho důsledná příprava. Malíř v nich podrobně označil předměty, které ve svých rukou mají držet andílci doprovázející Pannu Marii. List není datován, kresbu je proto možné časově zařadit pouze pomocí komparace. Na základě srovnání se Salvestriniho kresbami z dvacátých let klade Christel Thiem její vznik mezi roky 1621 a 1624.
Dalibor Lešovský 2022