Sběrač vína (Vzpomínka na Neapol)

Název Sběrač vína (Vzpomínka na Neapol)
Název v originálu Vendangeur improvisant sur un sujet comique (souvenir de Naples); Improvisateur bacchique
Datování c. 1839
Způsob nabytí Zakoupeno 1988 rozhodnutím Komise pro výkup starožitností.
Inventární číslo P 8236
Katalogové číslo 18
Tematický celek Francouzské sochařství 19. a 20. století
Sbírka Sbírka moderního umění
Druh uměleckého díla socha
Značeno Duret
Rozměry
výška 55 cm
Materiál
Literatura
  • Vitry 1922, č. kat. 1278
    Paul Vitry, Musée national du Louvre. Catalogue des sculptures du Moyen-Age, de la Renaissance et des Temps modernes, Musées nationaux, Paris 1922.
  • Michel 1897, č. kat. 671
    André Michel, Musée national du Louvre. Catalogue sommaire des sculptures du Moyen Âge, de la Renaissance et des Temps Modernes, Paris 1897.
  • NG 1990
    Z nových zisků Národní galerie v Praze /1987–1988/ (kat. výst.), Národní galerie, Praha (1989) 1990.
  • Villot 1858, č. kat. 179
    Frédéric Villot, Explication des ouvrages de peinture et de sculpture de l'École moderne de France exposés dans le musée impérial du Luxembourg, Paris 1858.
  • Masterpieces from the Louvre 1988, č. kat. 52, s. 106–108
    Masterpieces from the Louvre, French bronzes and paintings from the Renaissance to Rodin (kat. výst.), Queensland Art Gallery, Brisbane 1988.
  • Kjellberg 1989, s. 304–305
    Pierre Kjellberg, Les bronzes du XIXe siècle, Éditions de lʼAmateur, Paris 1989.

Sochař Francisque Duret podnikl cestu na italské pobřeží. Během svého pobytu zhlédl představení neapolských umělců, které jej oslovilo natolik, že v následujících letech produkoval varianty tančících a zpívajících Neapolitánců. V jejich zpracování se stylově prolíná klasicizující antika s malebnou florentskou renesancí. Oproti starším předobrazům jsou však Duretovy postavy výrazově propracované a plné pohybové dynamiky. Socha s bakchantským motivem Sběrače hroznů ze sbírky Národní galerie je příkladem úspěšného motivu, který byl komerčně šířen po roce 1839, kdy byl vystaven na pařížském Salonu (č. kat. 2190). Druhá vlna odlitků posléze souvisela s vystavením jeho díla na světové výstavě v roce 1855. Mladý muž – komediant  drží v ruce hudební nástroj a svým rozmařilým výrazem kolem sebe šíří dionýsovskou bujarost. Muž je do role boha vína Dionýsia stylizován také hrozny vína ve vlasech i na podstavci. Plastika je typickou ukázkou francouzského akademického sochařství první poloviny 19. století a z tohoto titulu byla také v roce 1988 vybrána Nákupní komisí k obohacení sbírky.

Martina Bezoušková 2022