Název | Franz Liszt |
---|---|
Název v originálu | Franz Liszt |
Datování | 1836 (odlito 1965) |
Provenience | Odlito 1965 v Ústředí uměleckých řemesel. |
Inventární číslo | P 5267 |
Katalogové číslo | 16 |
Tematický celek | Francouzské sochařství 19. a 20. století |
Sbírka | Sbírka moderního umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Značeno | Dantan. - 1836 |
Přípis | (v signatuře je paleografický znak) |
Rozměry |
výška 23 cm
|
Materiál | |
Literatura |
Dantan zaměřil svoji sochařskou činnost výhradně na portrét – karikaturu, a proto bývá srovnáván s Honoré Daumierem. Přístupy obou umělců se ovšem liší. ,,Daumier karikuje z barikády, Dantan ze salonu,“ napsala výstižně Olga Macková do výstavního katalogu (1958). Zatímco Daumier svou karikaturou glosoval politické dění, Dantan znázorňoval osobnosti umístěné vysoko ve společenském žebříčku. Do této kategorie spadá i expresivní znázornění klavírního virtuoza Franze Liszta, jenž sedí otočený zády k divákovi a jeho protažené prsty hrají na hudební nástroj. Určení díla pro en face pohled umocňuje plošnost kompozičního znázornění a také skutečnost, že obličej skladatele není pod bujnou kšticí vidět. Existuje také druhá šarže téhož námětu, znázorňující Liszta s uherskou šavlí, kterou skladatel dostal jako čestné uznání od města Budapešti. V úvahu přichází, že pražský odlitek byl pořízen dle díla z Polabského muzea v Poděbradech. V roce 1965 byly odlity 2 kusy, odlitek A zůstal ve sbírce Národní galerie, zatímco B byl předán společnosti Fryderyka Chopina v Mariánských Lázních. Stejným způsobem se obohatil sbírky Národní galerie také bronzový odlitek houslisty Paganiniho, který je však od roku 1997 hlášen jako odcizený.
Martina Bezoušková 2022