Na pastvě

Název Na pastvě
Název v originálu Deux vaches
Datování c. 1850
Provenience Zakoupeno 1987 rozhodnutím Komise pro výkup starožitností.
Inventární číslo P 8025
Katalogové číslo 15
Tematický celek Francouzské sochařství 19. a 20. století
Sbírka Sbírka moderního umění
Druh uměleckého díla socha
Značeno FRATIN
Rozměry
výška 19 cm
Materiál
Literatura
  • Bougon 1983
    Jacqueline Bougon, Le Sculpteur animalier Christophe Fratin (Metz) 1801–1864 (kat. výst.), Verf., Le Raincy 1983
  • Lami 1914–1921, sv. II, s. 403–405
    Stanislas Lami, Dictionnaire des sculpteurs de lʼÉcole française, XIXe siècle, É. Champion, Paris 1914–1921.
  • Horswell 1971, s. 81–102
    Jane Horswell, Bronze Sculpture of „Les Animaliers“, Clopton, Woodbridge, Suffolk 1971.
  • Hachet 1986, s. 98–99
    Jean-Charles Hachet, Les Bronze animaliers. De lʼantiquité à nos jours, Éditions Varia, Paris 1986.
  • Mayer 1987, s. 1346
    Annuaire international des ventes, peinture – sculpture, 1. 1. – 31. 12. 1986, Éditions Mayer, Paris 1987.
  • Kjellberg 1987, s. 322–326
    Pierre Kjellberg, Les Bronzes du XIXe siècle, Les éditions de lʼAmateur, Paris 1987.
  • Mayer 1986, s. 1461
    Annuaire international des ventes, peinture – sculpture, 1. 1. – 31. 12. 1985, Éditions Mayer, Paris 1986.
  • Butler–Glover 2001, s. 80, 83, 230–233
    Ruth Butler – Lindsey Glover (eds.), European Sculpture of the Nineteenth Century: The Collections of the National Gallery of Art Systematic Catalogue, National Gallery of Art, Washington D.C. – Oxford University Press, New York 2001
  • NG 1990, č. kat. 695
    Z nových zisků Národní galerie v Praze /1987–1988/ (kat. výst.), Národní galerie, Praha (1989) 1990.

Christophe Fratin, žák Piocha a Géricaulta, získal renomé jako animaliér. Sochař sám sebe nazval v jednom z prodejních katalogů „La Fontainem sochařství“, protože se zaměřoval na znázornění domestikovaných zvířat. Na pařížském Salonu debutoval v roce 1831 znázorněním plnokrevníka a několika psů, v letech 1833–1863 už obesílal pařížský Salon zvířecími plastikami pravidelně. Ačkoliv nedosahoval takové slávy jako Antoine-Louis Barye, byl Fratin mezi soukromými sběrateli vyhledávaným autorem. V dobách jeho největších kariérních úspěchů, kdy se se svými díly účastnil prodejních aukcí, spolupracoval s několika liteckými dílnami; z nich Susse Frères a Thiébaut et Fils prodávaly Fratinovy bronzy až do 19. století. Dílo Na pastvě ze sbírky Národní galerie ukazuje všechny přednosti Fratinovy tvorby. Komorní plastika se vyznačuje pečlivou modelací a dokonale zvládnutým kompozičním řešením žánrového námětu. Cena byla při nákupu v roce 1987 porovnávána s dražebním ceníkem Mayer a schválena jako odpovídající.

Martina Bezoušková 2022