Název | Lev zápasící s hadem |
---|---|
Název v originálu | Le Lion au serpent; Lion de Tuileries; Lion assis, appuyant sa patte droite sur un vipère |
Datování | 1832 |
Provenience | Vystaveno Praha 1923 (č. kat. 330, orig. Zahrada v Tuileries). Zakoupeno československým státem 1923, deponováno v MG. |
Inventární číslo | P 1041 |
Katalogové číslo | 10 |
Tematický celek | Francouzské sochařství 19. a 20. století |
Sbírka | Sbírka moderního umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Značeno | Barye 1832 |
Rozměry |
výška 135 cm / šířka 185 cm / Hloubka 105 cm
|
Materiál | |
Literatura |
Antoine-Louis Barye se představil poprvé jako animaliér na pařížském Salonu v roce 1831. Vystavil dílo Tygr zápasící s gaviálem (Tigre dévorant un gavial), které bylo oceněno medailí. Skupinu Lva zápasícího s hadem (Lion au serpent) prezentoval sochař veřejnosti o dva roky později. V porovnání s minulým úspěchem ale koncept sousoší vzbudil tentokrát spíše pozdvižení. Kritice se nelíbil realismus provedení a nezvykle velké rozměry, které neodpovídaly klasickému žánrovému pojetí. Plastika je architektonicky gradovaná a nejen svým měřítkem, ale také způsobem akcentování zápasícího lva, silného a odhodlaného, mnohem více stylizuje majestátní zvíře do podoby symbolu, jak bylo dlouhá léta ukotveno v heraldice a alegoriích. Tuto domněnku podporuje i porovnání s plastikou Chodící lev (Lion qui marche, 1836), který spíše zastupuje studii dle přírody. Oproti dílu Tygr zápasící s gaviálem vymizel také klidný triumf znázorňující predátora s kořistí, kočkovitá šelma je více rozpohybovaná a sochař naturalisticky zvýraznil její ,,bojovou fyziognomii“ včetně vytažených drápů, vyceněných zubů i naježené srsti. Znázornění šelmy na lovu nabízí svou dramatičností paralelu k cyklu Zápasy od francouzského malíře Eugèna Delacroixe. Sochař Barye vycházel při tvorbě plastiky ze skic lvů, které pořídil ve zvěřinci v Jardin des Plants. Bronz byl odlit metodou na ztracený vosk v roce 1835 a následujícího roku prezentován na Salonu. Tento exemplář zakoupil francouzský stát a ještě v roce 1836 ho instaloval na Terasse du Bord de lʼEau před Palais de Tuileries. Po roce 1911 byl originální bronz přestěhován do Louvru. Obrovský úspěch, který se nakonec dostavil s převedením rozměrného sousoší do bronzu, vedl Baryho k vytváření lépe prodejných redukcí. Některé z nich, přemodelované samotným autorem, se od originální verze odlišují (kromě měřítka) především v pojetí hada a skály, na níž se zápas zvířat odehrává. Kromě autorských redukcí existují ještě redukce mechanické (jedna z edic byla například odlévána dílnou Barbedienne). Sádrové sousoší z Národní galerie bylo zakoupeno z pražské výstavy Francouzské umění XIX. a XX. století (1923) jako součást státního nákupu. Mělo být rovněž vystaveno na výstavě Francouzské sochařství ze sbírek NG, nakonec se tak z technických důvodů nestalo.
Martina Bezoušková 2022