Název | Podobizna paní Martine Cabetové |
---|---|
Název v originálu | Martine Cabet |
Datování | 1853 |
Provenience | Vystaveno Praha 1923 (č. kat. 328; orig. Musée du Louvre). |
Původní umístění | Deponováno v MG. |
Způsob nabytí | Zakoupeno československým státem 1923. |
Inventární číslo | P 1033 |
Katalogové číslo | 8 |
Druh uměleckého díla | socha |
Značeno | vzadu značka: Musée du Louvre |
Materiál | |
Literatura |
Oproti popisnému realismu, který obvykle sochařovu tvorbu provází, je dílo Podobizna paní Cabetové lyrizováno a doplněno naturalistickými detaily v pojetí oděvu s pomačkanými záhyby. Odklon od neoklasicistního provedení byl zapříčiněn především osobními vazbami sochaře na zobrazovanou osobu. V roce 1839 sochař Rude se svou ženou Sophií adoptovali Martine Van der Haert, osiřelou neteř, která se stala modelem pro několik Rudových děl. Později se provdala za jednoho z Rudových žáků – Paula Cabeta. Podobizna paní Cabetové začala vznikat nedlouho po jejich svatbě v roce 1853, ale poprvé byla její mramorová verze vystavena až na světové výstavě o dva roky později. Portrét ze sbírky Národní galerie byl zakoupen z pražské výstavy Francouzské umění XIX. a XX. století (1923). Jednalo se o druhotně vytvořený výstavní odlitek dle sádry ze sbírek Musée du Louvre.
Martina Bezoušková 2022