Denis Diderot

Název Denis Diderot
Název v originálu Portrait de M. Diderot; Buste de Diderot
Datování c. 1775 (odlitek zřejmě 1838 či později)
Provenience Vystaveno Praha 1923 (č. kat. 323; Orig. Zámek ve Versailles). Zakoupeno československým státem 1923. Deponováno v MG.
Způsob nabytí státní nákup
Inventární číslo P 1028-001
Katalogové číslo 1
Tematický celek Francouzské sochařství 19. a 20. století
Sbírka Sbírka moderního umění
Druh uměleckého díla socha
Značeno na pravém dolním okraji poprsí, vzadu na podstavci: A. M. Robineau de Bougon Houdon Sculpsit. 1775.; nečitelná značka (ateliérová)
Přípis

litecká značka

Rozměry
výška 56 cm
Materiál
Literatura
  • Volavka 1933, č. kat. 298
    Vojtěch Volavka, Při výstavě barokní dřevěné plastiky, Umění VI, 1933, s. 371–380.
  • Soulié 1854, č. kat. 855
    Eudore Soulié, Notice des peintures et sculptures composant le musée impérial de Versailles, 2 sv. Versailles, 1854.
  • Soulié 1859–1861, č. kat. 855
    Eudore Soulié, Notice des peintures et sculptures composant le musée impérial de Versailles, 2 sv. Versailles, 1859–1861.
  • Tourneux 1912, s. 1–3
    Tourneux 1912, s. 1–3.
  • Giacometti 1918–1919, s. 5, 16, 22, 23, 25–26, 34, 36, 115–124, 212, 224, 242, 248, 311, 313, 374, 381
    Georges Giacometti, Le Statuaire Jean-Antoine Houdon et don époque (1741–1828), 3 sv., Jouve & cie, Paris 1918–1919.
  • Vitry 1922, č. kat. 1356
    Paul Vitry, Musée national du Louvre. Catalogue des sculptures du Moyen-Age, de la Renaissance et des Temps modernes, Musées nationaux, Paris 1922.
  • Vitry 1928, s. 6, 19
    Paul Vitry, Centenaire de J.-A. Houdon (kat. výst.), Bibl. de Versailles, Versailles 1928.
  • Arnason 1975, s. 19–24
    H. Harvard Arnason, The Sculptures of Houdon, Phaidon, London 1975
  • Moureau 1984, s. 455–456
    François Moureau, Diderot et l’art de Boucher à David. Les Salons: 1759–1781 (kat. výst.), Paris, Hôtel de la monnaie 1984–1985, Musée Nationaux, Paris 1984.
  • Janson 1985, s. 37
    Horst Waldemar Janson: Nineteenth-Century Sculpture, Thames & Hudson Ltd., London 1985.
  • Poulet 2003, č. kat. 19–22
    Anne L. Poulet et al., Jean-Antoine Houdon: Sculptor of the Enlightement, National Gallery of Art, Washington D.C. – University of Chicago Press, Chicago – London 2003.
  • kat. Statues, portraits sculptés 2006, č. kat. 9, s. 58–67
    Houdon (1741–1828). Statues, portraits sculptés (kat. výst.), Musée du Louvre éditions – Somogy, Paris 2006.
  • Scherf-Leribault-Faroult 2010, č. kat. 135
    Guilhem Scherf – Christophe Leribault – Guillaume Faroult, L'Antiquité rêvée: Innovations et résistances au XVIIIe siècle, Gallimard, Paris 2010.
  • Scherf 2012, č. kat. 4
    č. kat. 4, s. 17.
  • Volavka 1932, č. kat. 298
    Vojtěch Volavka, Průvodce po moderní galerii (kat. exp.), Moderní galerie, Praha 1932.
  • Volavka 1934, č. kat. 298
    Vojtěch Volavka, Průvodce po Moderní galerii (kat. výst.), Moderní galerie, Praha 1934.
  • Volavka 1936, č. kat. 331
    Vojtěch Volavka, Průvodce po Moderní galerii (kat. výst.), Moderní galerie, Praha 1936.
  • Honty-Mašín 1958, s. 8
    Tibor Honty – Jiří Mašín, Francouzské sochařství ze sbírek Národní galerie, Národní galerie v Praze, Praha 1958.
  • MG 1926, č. kat. 111
    Moderní galerie v Praze 1926 (kat. výst.), Moderní galerie, Praha 1926.
  • Praha 1923, č. kat. 323
    Výstava francouzského umění XIX. a XX. století (kat. výst.), SVU Mánes, Praha 1923.
  • Hartmann-Procházka 1966, č. kat. 72
    Petr Hartmann – Václav Procházka, Francouzské sochařství ze sbírek Národní galerie (kat. výst.), Národní galerie v Praze, Praha 1966.
  • Réau 1964, s. 352–354
    Louis Réau, Houdon, sa vie et son oeuvre I, F. De Nobele, Paris 1964.

Jean-Antoine Houdon vyhrál v roce 1761 Římskou cenu, díky čemuž strávil několik let v Itálii. Setkání s antickým uměním tak hluboce ovlivnilo jeho portrétní tvorbu. V roce 1771 debutoval na Salonu bustou Denise Diderota, jež započala rozsáhlou potrétní ,,sérii“ významných mužů. Houdon Diderota zpodobnil z tříčtvrtečního profilu. Modelace hmoty je jednoduchá se snahou o naturalistické oživení detailů, a to zejména v oblasti očí, pootevřených úst a vrásek na krku. Filozof je zachycen bez paruky a s nahou hrudí. Jeho vzhled ovšem měnil podle poptávky (s parukou, bez paruky atd.). Busta ze sbírek Národní galerie byla zakoupena v rámci státního nákupu z výstavy Francouzské umění XIX. a XX. století v roce 1923. Jednalo se u druhotný sádrový odlitek vytvořený podle mramorového originálu z versaillského zámku, které byly provedeny v roce 1838 a později. Tomu by odpovídala stejná inskripce na pravém dolním okraji poprsí, jaká se nachází i na původním mramoru z Versailles a jež naopak chybí na původní terakotě, vystavené na Salonu v roce 1771 (č. kat. 281). Ve sbírkách Národní galerie Praha se rovněž nachází bronzová restaurátorská kopie P 1028-002, vytvořená v roce 2004 z konzervátorských a výstavních důvodů.

Martina Bezoušková 2022